آیا پوتین واکسن کرونای ساخت روسیه را تزریق می کند

میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه، گزارش داد که وزارتخانه این کشور مجوز تزریق و استفاده عمومی  از واکسن اسپوتنیک ۵ یا  Sputnik V برای تزریق همگانی در افراد بالای ۶۰ سال را صادر کرده است. پیش از این کارشناسان احتمال داده بودند ولادیمیر پوتین برای حمایت از این طرح، در مقابل دوربین واکسن ساخت روسیه را دریافت کند.

در همین رابطه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، گزارش داده است که در حال حاضر مشخص نیست که آیا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای مقابله با ویروس کرونا به صورت عمومی در مقابل دوربین تزریق واکسن کرونای این کشور را انجام دهد یا خیر؟

اعلام این موضوع باعث بروز تردیدهایی نسبت به عملکرد و قابلیت های این واکسن را در پی داشت ولی سخنگوی دولت روسیه روز گذشته اظهار داشت که خود رئیس جمهور تصمیم به تزریق واکسن دارد اما پیش از این کار باید  تمام تشریفات مربوط به قرار دادن گروه سنی خاصی در آزمایش ها انجام می شد و خوشبختانه وزارت بهداشت، استفاده از این واکسن در افراد بالای ۶۰ سال را تایید کرده و ما منتظر تصمیم رئیس جمهور خواهیم بود تا خود وی اعلام کند به چه روشی و در زمانی می خواهد كه تزریق واکسن انجام شود.

لازم به توضیح است که در دهم دسامبر برابر بیستم آذر ماه واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا در روسیه آغاز شد. چهار روز بعد و در ۱۴ دسامبر، وزیر بهداشت این کشور گزارش داد که آماده سازی در چارچوب واکسیناسیون در مقیاس وسیع به تمام مناطق روسیه انجام شده است.

مطالعات پیشین نشان می داد واکسن Sputnik V از مشخصات ایمنی بسیار خوبی برخوردار است و تنها در گزارش های مرتبط با آزمایش های بالینی این واکسن، مواردی از واکنش های خفیف مشاهده شده بود  که طی یک الی سه روز ناپدید می شوند. به گزارش سیناپرس، بر این اساس، حدود ۲۴ هزار داوطلب قبلاً در آزمایش های انسانی واکسن Sputnik V شرکت کرده اند. داده های موقت  نشان می دهد که پس از تزریق این واکسن، تا حداقل ۴۲ روز بیش از ۹۲ درصد ایمنی برای فرد دریافت کننده ایجاد می شود.

گفتنی است در تابستان گذشته، روسیه اولین کشوری در جهان بود که واکسن ضد ویروس کرونا را که Sputnik V نامگذاری شده، ثبت کرد. ساخت این واکسن و روند آماده سازی آن توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا از زیر مجموعه های وزارت بهداشت روسیه انجام شد. آزمایش های اولیه این واکسن از هفتم  سپتامبر در مسکو آغاز شد در حالی که اولین واکسن در دهم سپتامبر به داوطلبان تزریق شد.