استانداردی برای بوی بد تهران تعریف نشده است

بویی که منشا نامشخصی دارد و نه تنها مردم نمی دانند علت این بو چیست بلکه هیچ مسئولی هم جواب قاطعی برای آن ندارد. اختلاف نظر بسیار بین مسئولان فقط حدس و گمان هایی را به وجود آورده است.

از مرکز دفع زباله آراد کوه تا زمین‌ های دامداری و کشاورزی اطراف تهران و حتی سیستم جمع‌ آوری فاضلاب شهری؛ اما با این وجود هیچ یک به عنوان منشا اصلی این بوی نامطبوع تایید نشده است. حدسیاتی که از رئیس سازمان پدافند غیرعامل گرفته تا استانداری و شهرداری تهران که هر کدام اظهار نظرهای مخصوص به خود را دارند.

اولین بار دوسال پیش بود که این بوی نامطبوع در پایتخت طغیان کرد و آخرین بار هم روز گذشته در بخشی از تهران این بو به مشام شهروندان رسید و مردم را کلافه کرد. گویی این بو هر روز یک بخشی از پایتخت را گرفتار می کند و انگار جهت باد در انتشار آن بی تاثیر نیست. برخی از کارشناسان معتقدند که در زمانی‌ که باد از سمت جنوب و جنوب غرب می وزیده این بو نیز به پایتخت رسیده است. به عبارتی این کارشناسان مسیر فرودگاه امام (ره) را منشا این بو می دانند.
همچنین برخی از کارشناسان نیز انتشار آن را افزایش غلظت آلایندگی دی اکسید گوگرد دانسته اند. مبنای صحبت های آنها نیز روز هشتم آذر است که غلظت آلاینده دی ‌اکسید گوگرد در برخی از ایستگاه‌ های سنجش کیفیت هوا حدود سه تا چهار برابر افزایش یافته بود. به اعتقاد آنان افزایش غلظت این آلاینده می ‌تواند به دلیل انجام فعالیت ‌های صنعتی و حتی غیرصنعتی باشد.
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز منبع این بوی نامطبوع تهران را ناشناخته می داند و به سیناپرس می گوید: هر چند این بو ناشناخته است اما نمی توان از انباشت زهاب در لایه ‌های زیر سطحی پس از بارش باران، غافل شد. به گفته شینا انصاری عواملی از جمله افرایش بار فاضلاب در شبکه زیرسطحی، آلودگی ناشی از سوخت فسیلی و تغییرات گوگرد دی اکسید در هوا می تواند بر این موضوع تاثیر بگذارد.
اخیرا نیز شهرداری تهران، گزارشی به صورت رسمی منتشر کرد که در آن اشاره شده بود کانون گوگردی در محله شادآباد منبع اصلی بوی نامطبوع تهران است. این نظریه و گزارش را استانداری تهران رد کرد و گفت که باید در فاضلاب و زباله منشا این بو را پیدا کرد. استانداری معتقد است که سه مجتمع پردازش پسماند آراد کوه، مجموعه دام گستر و فاضلاب شهری که در جنوب تهران وجود دارد، منشا بوی نامطبوع تهران شناسایی و تشخیص داده شده است.

طغیان این بوی بد ارتباطی به آراد کوه ندارد

اما شهرداری و مدیرعامل سازمان پسماند تهران در مقابل این صحبت ها واکنش نشان داد و گفت که براساس تحقیقات صورت گرفته این امر امکان پذیر نیست و طغیان این بوی بد ارتباطی به آراد کوه ندارد زیرا این سایت در فاصله ٣۵ کیلومتری تهران قرار دارد و اگر عامل انتشار این بو باشد در نقاط متعددی از این مسیر بوی نامطبوع استشمام نمی ‌شود.
گمانه زنی ها درخصوص انتشار این بوی نامطبوع همچنان بین سازمان ها و مسوولان مختلف وجود دارد و حتی به اثرات ناشی از سوخت مازوت نیز کشیده شد.

سازمان محیط زیست نیز در آخرین اظهار نظر خود معتقد است که متاسفانه در سال های اخیر چندان به این موضوع پرداخته نشده است و حتی استانداری برای آن تعریف نشده است. بر همین اساس از نظر قانونی در زمینه برخورد با واحدهای صنعتی و غیرصنعتی مثل کشتارگاه ها و دامداری ها و زمین های کشاورزی کار مشکلی پیش رو بود.
به گفته مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با وجود کمبود تجهیزات برای اندازه گیری شدت بو، اواخر سال گذشته دستگاهی برای اندازه‌گیری شدت توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست خریداری شد و اخیرا نیز این دستگاه راه‌اندازی شده است.
لازم به ذکر است سه سال از طغیان بوی نامطبوع در پایتخت می گذرد و این موضوع به یک چالش زیست محیطی تبدیل شده است. هرچند در ظاهر ارتباطی به محیط زیست ندارد اما همچنان به دلیل نبود زیرساخت مناسب برای پایش به یک دغدغه تبدیل شده است. این موضوع ارگان های مختلف ازجمله شهرداری، محیط زیست و وزارت کشور را به این موضوع واقف کرده است که برای کاهش این آلودگی آزاردهنده از پایتخت راهی بیابند و مردم را از کلافگی نجات دهند.

گزارش:نیلوفر منصوری