مقابله سازمان ملل متحد با شایعات مربوط به واکسن کرونا

با رسانه ای شدن اخبار واکسن های احتمالی کووید ۱۹ و تاثیرات آن در آخرین مراحل آزمایش ها، مشخص شده است که بسیاری از افراد در سطح جهانی در مورد اثر واکسن ها علیه ویروس جدید کرونا در ذهن خود شک دارند. این واقعیت که شایعات غیر علمی و اطلاعات غلط زیادی در این زمینه وجود دارد نیز به این امر دامن زده است.

در این میان بسیاری از سازمان ها تلاش کرده اند که این باورهای غلط را از بین ببرند اما متاسفانه به دلایل متعددی هنوز موفق نشده اند. به همین جهت سازمان ملل متحد دخالت کرده و با ابتکار عمل، تلاش در تصحیح ذهنیت عموم مردم نسبت به فواید استفاده از واکسن کرونا دارد.

در این راستا یکصد دانشمند دست در دست هم داده اند تا با به اشتراک گذاشتن اطلاعات لازم و مفید در زمینه ایمنی و موثر بودن واکسن کرونا از طریق رسانه های اجتماعی بتوانند این اطلاعات غلط و شایعات نادرست را برطرف سازند.

این ابتکار توسط دانشمندانی در سطح جهانی که در رقابت تولید واکسن ویروس کرونا در سراسر موسسات برتر جهان مانند کالج امپریال لندن، دانشکده پزشکی هاروارد، دانشگاه سائوپائولو، دانشگاه بارسلونا و بسیاری دیگر شرکت دارند، پشتیبانی می شود.

گاگندیپ کانگ (Gagandeep Kang)، استاد میکروب شناسی در کالج پزشکی کریستین ولور در این رابطه گفت: « ما موسسه تحقیقاتی خود در حال مطالعه نحوه عملکرد مجدد و ابتلای دوباره به کووید ۱۹ هستیم. مردم می خواهند از علم و داستان های موجود در عناوین خبری مطلع شوند و من خوشحال هستم که از طریق این تیم می توانم نكاتی جدی را در زمینه آزمایش های  و یا اطلاعات مرتبط با آن، اطلاع رسانی کنم.»

لازم به توضیح است که تیم هالو (halo) که توسط سازمان ملل تشکیل شده است، به دانشمندان این امکان را می دهد که مستقیما به سوالات عمومی مردم پاسخ داده و با اطلاعات نادرست مرتبط با واکسن و شایعات منتشر شده در بخش های مختلف اینترنت مقابله کنند.

تیم هالو در نظر دارد با هدف برجسته کردن کار دانشمندان در انگلستان، ایالات متحده آمریکا، آفریقای جنوبی، قطر، هند، امارات متحده عربی، فرانسه، اسپانیا، پرو، کانادا و برزیل، بستری مناسب برای ارتباط بین دانشمندانی که روی ویروس کرونا و ساخت واکسن علیه آن کار می کنند از یکسو  و شهروندان کشورهای مختلف جهان از سوی دیگر ایجاد کند.

در این برنامه ممکن است مطالب و ویدئوهای خلاقانه مرتبط مانند اخبار واکسن کووید ۱۹، تجارب شخصی و یا واکنش به اخبار واکسن کووید ۱۹ در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود تا آگاهی عموم مردم نسبت به واکسن کرونا افزایش پیدا کند. در خاتمه گفتنی است که تیم هالو بر ماهیت جهانی کار خود تاکید دارند.