نوجوانان ایرانی، قد بلندترین ها در جهان هستند

در این مطالعه وسیع و جهانی که  جمعی از پژوهشگران ایرانی از جمله محققان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در آن مشارکت داشته اند، مشخص شد که اختلافات بسیار فاحشی در وضعیت رشد قدی و همچنین نمایه توده بدن بین ۲۰۰ کشور دنیا وجود دارد.

این مقاله که به تحلیل نتایج ۶۵ میلیون نوجوان ۱۵ تا ۱۹ ساله بین سال های ۱۹۸۵ الی ۲۰۱۹ پرداخته است، بیانگر اختلافی بیش از ۲۰ سانتیمتر در قد پسران و دختران ۱۹ ساله در جهان شد به طوری که پسران هلندی قد متوسط بالای ۱۸۳ سانتیمتر را تجربه می‌کند و پسران کشورهایی نظیر تیمور،  لائوس به زحمت متوسط قد حدود ۱۶۰ سانتیمتر پیدا می‌کنند.
بر اساس یافته های این پژوهش جهانی در خصوص نمایه توده بدنی نیز  این اختلاف بین کشورهایی نظیر آمریکا، نیوزیلند، کویت با کشورهایی مانند هند و بنگلادش به حدود ۱۰ کیلوگرم بر مجذور قد می رسد و در عین حال دختران ساکن در کشورهایی نظیر ژاپن و رومانی نیز دارای نمایه توده بدنی پایینی بودند.


نتایج این مطالعه نشان داده است که کودکان ایرانی پس از سن ۵ سالگی رشد قدی نسبتاً مناسبی داشته و میزان افزایش قد آنها در کنار کشورهایی نظیر لیتوانی، جمهوری چک و مراکش نسبت به سایر کشورها قابل توجه است.در مقابل کشورهایی همانند ایتالیا، فرانسه و کرواسی در کنترل وزن و جلوگیری از چاقی نوجوانان در طول سنین رشد موفق عمل کردند.
 تنوع فراوان در قد و وزن نوجوانان در سراسر جهان علل گوناگونی می تواند داشته باشد که  یکی از این عوامل مهم توارث است که البته روند افزایش قد را در طول زمان توجیه نمی‌کند و به نظر می رسد که تغذیه مناسب نقش بارزتری داشته باشد. از سوی دیگر  مساله وراثت تنها مسئول سهم کوچکی از اختلافات وزن بین جمعیت های مختلف است و نقشی در روند افزایش یا کاهش نمایه توده بدنی و خط سیر آن در  بازه ۳۵ سال مورد بررسی در این مطالعه نمی تواند ایفا کند.

 این پژوهش همچنین نشان داد، یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قد و وزن نوجوانان وضعیت بارداری مادر و مشکلاتی است که در طول حاملگی و حین زایمان رخ می‌دهد که بیانگر اهمیت بارداری سالم برنامه‌ریزی شده و مراقبت های صحیح و موثر در طول بارداری و هنگام زایمان  است.

بر اساس این مطالعه جهانی سن بلوغ در دختران و پسران یکی از عواملی است که می تواند بر روی قد نهایی نوجوانان و نمایه توده  بدنی آنها تاثیر بگذارد هرچند که میزان این تاثیر و حتی جهت آن در کاهش یا افزایش وزن و قد همچنان محل مناقشه است اما عامل عمده‌ای که می‌تواند عوامل دیگر را هم تحت تاثیر بگذارد تغذیه و رژیم غذایی است که بایستی از پیش از بارداری مادر در طول دوران بارداری و پس از آن تا بزرگسالی به شکل ویژه مورد بررسی و توجه قرار بگیرد.
طبق اعلام پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، این پژوهش اذعان می دارد که بین کل انرژی دریافتی، دریافت پروتئین و ریزمغذی ها از اهمیت بیشتری برخوردار است به همین ترتیب فعالیت فیزیکی مناسب نیز در رشد قدی و نیز برخورداری از یک نمایه توده بدنی متناسب نقش بسزایی ایفا می‌کند.

 در نهایت مراقبت دوران کودکی و پیشگیری از بروز سایر بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های عفونی از طریق واکسیناسیون، بهبود آب آشامیدنی و شرایط محیطی و دسترسی به درمان‌های به موقع و اثربخش عامل بسیار مهم و موثری در شکل گیری اسکلتی عضلانی و رشد نهایی نوجوانان و جوانان هر جامعه به شمار می رود.

 نتایج این مطالعه در مجله علمی لنست به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا