قدرت نمایی چین در ارسال فضاپیمای تجاری

تا چند دهه پیش تنها دو کشور آمریکا و روسیه (میراث دار حکومت شوروی سابق) به عنوان مدعیان قدرت های فضایی شناخته می شدند. در این دوران رقابت اصلی برای ارسال ماهواره، اکتشافات فضایی و اعزام فضانورد به ماموریت های فضایی بوده و هر کشوری که نیاز به ارسال ماهواره داشت باید از فناوری های روسیه یا آمریکا استفاده می کرد.

طی چند دهه گذشته اما این شرایط تا حد زیادی تغییر کرده و قدرت های نوظهوری مانند کشورهای اتحادیه اروپا، هندوستان ژاپن و چین پا به عرصه رقابت های فضایی گذاشته و در بسیاری از حوزه ها از این دو رقیب سنتی پیشی گرفتند.

روز گذشته راکت تجاری CERES-1 چین ماموریت پرواز اولیه خود را به پایان رساند. این راکت فضاپیمای جدید CERES-1 از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan پرتاب شد که برای استفاده تجاری طراحی شده بود و ماهواره ای که برای ارسال در مدار برنامه ریزی شده بود را به مدار برنامه ریزی شده مورد نظر فرستاده و ماموریت خود را با موفقیت انجام داد.

در این میان چین مسیری نسبتا متفاوت نسبت به سایر کشورهای مدعی در علوم فضانوردی می پیماید و ضمن توسعه گسترده قدرت فضایی خود، شاهد فعالیت مراکزی است که ماموریت های فضایی تجاری را در دستور کار قرار داده اند. در همین راستا روز گذشته راکت تجاری CERES-1 چین ماموریت پرواز اولیه خود را به پایان رساند.

این راکت فضاپیمای جدید CERES-1 از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan پرتاب شد که برای استفاده تجاری طراحی شده بود و ماهواره ای که برای ارسال در مدار برنامه ریزی شده بود را به مدار برنامه ریزی شده مورد نظر فرستاده و ماموریت خود را با موفقیت انجام داد.

 این موشک ساعت ۳:۱۲ بعد از ظهر به وقت پکن از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan در هفتم نوامبر سال جاری برابر با ۱۷ آبان در شمال غربی چین پرتاب شد که در نوع خود نخستین پرتاب تجاری در این حوزه محسوب می شد. موفقیت آمیز بودن این پرتاب از نظر کارشناسان بسیار با اهمیت بوده و از این پس باید چین را به عنوان یکی از قدرت های فضایی در عرصه ماموریت های تجاری محسوب کرد.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت، استفاده چین از راکت های فضاپیما و ماهواره بر بومی این کشور است که به آژانس فضایی و فضانوردان چینی اجازه می دهد بدون نیاز به سایر قدرت های فضایی، ماموریت های مختلفی را انجام دهند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا