آیا زندگی در مناطق سرسبز در ترک سیگار تاثیر دارد؟

محققان دانشگاه پلیموث واقع در انگلیس با همکاری محققان دانشگاه اگزتر و دانشگاه وین با بررسی اطلاعات به دست آمده از تحقیق موسوم به Health Survey for England که به صورت سالانه و با مشارکت ۸ هزار شهروند بزرگسال انجام می‌شود، دریافتند احتمال مصرف سیگار در بین ساکنان مناطق سرسبز ۲۰ درصد کمتر از سایر شهروندان است.

همچنین در بین شهروندانی که ساکن مناطق سرسبز بودند، احتمال ترک موفقیت‌آمیز سیگار ۱۲ درصد بیش از سایرین است.

به اعتقاد محققان، افزایش دسترسی به فضای سبز علاوه بر فوایدی که برای سلامت عمومی دارد، می‌تواند به عنوان یک استراتژی موثر برای جلوگیری از اعتیاد به سیگار و تشویق مصرف‌کنندگان به ترک آن مورد استفاده قرار گیرد؛ به ویژه این که یکی از عوامل اصلی موثر بر مصرف سیگار، استرس است و دسترسی به فضای سبز به ویژه در شهرهای بزرگ موجب کاهش استرس می‌شود.

پیش از این نیز محققان دریافته بودند امکان مشاهده فضای سبز از درون منزل موجب کاهش تمایل به مصرف الکل، سیگار و غذاهای ناسالم می‌شود. همچنین محققان نشان دادند افرادی که به صورت هفتگی از فضاهای سبز طبیعی بازدید می‌کنند و از لحاظ روحی با این فضاها ارتباط برقرار می‌کنند، از وضعیت سلامت فیزیکی و روحی بهتری در مقایسه با سایرین برخوردار هستند.

مطالعات انجمن سرطان آمریکا نشان می‌دهد سیگار عامل اصلی ۱۲ نوع سرطان است و ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از این سرطان ها، به طور مستقیم با سیگار مرتبط است.

بر اساس این گزارش سیگار عامل اصلی سرطان ریه و سیستم تنفسی است و احتمال بروز سرطان‌های کبد، روده بزرگ، لب، بینی، سینوس‌ها، حنجره، حلق، مری، معده، پانکراس، کلیه، رحم، دهانه رحم، تخمدان، روده بزرگ، کبد و لوسمی را افزایش می‌دهد.
مطالعات دیگری نشان می‌دهد که افزایش استعمال سیگار توسط زنان در انگلیس سبب شده است که شیوع سرطان ریه بیشتر از سرطان سینه باشد.

سیگار و کووید ۱۹

مطالعات اخیر محققان دانشگاه تگزاس نیز نشان می‌دهد سیگاری‌ها نسبت به افراد غیر سیگاری در برابر انواع عفونت‌های ویروسی آسیب‌پذیرترند و آسیب‌های ریوی ناشی از ویروس جدید کرونا در این افراد شدیدتر است.

بر اساس این مطالعات عوارض کووید ۱۹ بر مغز بسیار شدید است و می‌تواند عوارضی از جمله سکته مغزی را به همراه داشته باشد. سکته مغزی در این حالت ناشی از انسداد شریان‌های اصلی تامین‌کننده خون مانند کاروتید است.

در ادامه این مطالعه آمده است، افراد سیگاری و به طور کلی افرادی که در معرض دود دخانیات قرار دارند، در برابر انواع عفونت‌های ویروسی و باکتریایی آسیب‌پذیرترند. از آنجایی که در یک مقاله در سال ۲۰۰۶ مضرات قلیان به اندازه سیگار برآورد شد، می‌توان نتیجه گرفت این افراد نیز در معرض خطر هستند.

منبع:ایرنا

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Social Science & Medicine منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا