گامی مهم در راستای تشکیل دولت الکترونیکی

در ابتدای این مراسم رییس دانشگاه علم و فرهنگ، گفت: نگاه ما در دانشگاه علم و فرهنگ علاوه بر استفاده از ظرفیت های علمی و فرهنگی این است که بتوانیم گام های مهمی در راستای ایجاد اشتغال برای دانشجویان برداریم در این راستا و با توجه به توسعه مراکز آموزش عالی بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، وجود بازار کار و آماده سازی بستر های اشتغال یک مولفه مهم به حساب آمد.

هاشمی عنوان کرد: شاید یکی از دلایل کمبود بازار کار در کشور توجه دانشجویان و جوانان به چند رشته محدود بوده که باعث شده میزان تقاضا و فارغ التحصیلی در رشته مهندسی در ایران پنج برابر دنیا باشد.

حل معضل اشتغال به دست دانشگاه های نسل سوم

وی با اشاره به اهمیت توسعه دانشگاه ها به نسل سوم گفت: یکی از مهم ترین اهداف دانشگاه های نسل سوم این است که بتوانند معضل اشتغال را برطرف کنند،در همین راستا راه اندازی کسب و کار یک راهکار جدید است، علاوه بر آن پارک ملی علوم،فناوری های نرم و صنایع فرهنگی هم به عنوان نخستین مجموعه در حوزه صنایع فرهنگی برای نیل به این هدف راه اندازی شده است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ فعالیت های گفته شده را زمینه ساز کارآفرینی که یکی از اهداف دیگر این دانشگاه است، دانست و خاطر نشان کرد: نگاه ما این است که دانشجویان بتوانند در این مجموعه ها به فعالیت و توسعه کسب و کار بپردازند؛ همچینن یکی دیگر از تلاش های ما این است که در حوزه پژوهش نگاه نوآورانه داشته باشیم، به همین دلیل با پژوهشگاه های مختلف همکاری می کنیم.

دولت الکترونیک، یک ضرورت

در ادامه نصیری مسوول شرکت دانش بنیان مستقر در بنیاد کسب و کار دانشگاه علم وفرهنگ با اشاره به ماهیت پروژه دانش بنیان «خدمات تعاملی دولت الکترونیک» گفت: با توجه به اینکه قشر زیادی از مردم سر وکار زیادی در حوزه کار و امور اجتماعی دارند؛ بنابراین بدون شک اگر بتوانیم در این حوزه خدمات را تسهیل کنیم و به سمت الکترونیکی شدن پیش برویم کار شایسته ای کردیم.

وی ادامه داد: در ابتدای کار برای تهیه زیرساخت نرم افزاری ارائه خدمات معاونت روابط کار در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، تلاش کردیم با نگاهی مجمل ساختار خدماتی این وزارتخانه را جمع آوری کنیم. سالانه بیست میلیون نفر با معاونت های گوناگون این وزارت خانه  در ارتباط هستند. در این بررسی هشت معاونت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد که مشخص شد سه معاونت هیچ خدمتی به بیرون از وزارتخانه ارائه نمی دهند. گفتنی است، معاونت توسعه و کارآفرینی و اشتغال، نوزده خدمت و امور تعاون و روابط کار و رفاه اجتماعی جمعا 38 خدمت ارائه می دهند و  45 خدمت دارای شناسنامه و شانزده خدمت فاقد شناسنامه است.

نصیری با اشاره به کاربردهای اصلی این سامانه برای معاونت روابط کار گفت: ثبت درخواست متقاضیان در دفاتر پیشخوان شهری و روستایی، انجام استعلامات میان دستگاهی  به صورت الکترونیکی، تعامل با 43 دستگاه اجرایی ذیربط و ایجاد زیست بوم معاونت روابط کار، از کاربردهای اصلی این سامانه برای ارائه 8 خدمات الکترونیکی است.

به گفته نصیری، انتظارات و دستاورهای این پلت فرم را می توان در افزایش میانگین سرعت انجام فرایندها تا سه برابر، تشکیل پرونده آن هم تنها یک بار برای متقاضیان و استفاده از تمام دستگاه های اجرایی ذیربط از همان پرونده جزو نخستین دستاورهای استفاده از خدمات الکترونیکی است.

وی ادامه داد: از دیگر دستاوردها می توان به امکان پیگیری اینترنتی درخواست متقاضی با پیشخوان الکترونیکی، کاهش مراجعات حضوری تا هفتاد درصد و کاهش مصرف کاغذ تا نود درصد اشاره کرد؛ همچنین شفافیت کامل فرآیندها و تحلیل داده کاربردی هم از دیگر دستاورهای این خدمات الکترویکی به شمار می آید.

جهاد دانشگاهی یکی از نخستین گام های توسعه علم کشور را برداشته است

در ادامه این مراسم معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروزه نیمی از جمعیت کشور دریافت کننده خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستد. برای مثال در حوزه بیمه نزدیک به 43 میلیون نفر در کشور از خدمات بیمه ای استفاده می کنند و نزدیک به پانزده میلیون کارگر هم از خدمات بیمه ای و هم از حوزه تنظیم روابط کار استفاده می کنند؛ خوشبختانه ما توانستیم با مرکز جهاد دانشگاهی که یکی از نخستین گام های توسعه علم کشور را برداشته اند، همکاری خود را آغاز کنیم.

حاتم شاکرمی گفت: با توجه به اینکه جامعه بزرگی در کشور از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خدمات می گیرند؛  سامانه جامعه روابط کار کمک بسیاری به ما می کند. یکی از مسائل و مشکلات ما که در بحث سلامت نیروی کار مربوط به آموزش است که باید در زمینه های گوناگون برای حل آن پیگیری کنیم؛ در شرایط فعلی بیش از 900 بازرس در مقاطع مختلف مسائل سلامت نیروی کار را دنبال می کنند.

راهی جز الکترونیکی شدن نداریم

وی ادامه داد: امروزه در رابطه با سلامت نیروی کار به ویژه در شرایط تحریم نیازمند تدوین استاندارد وسایل فردی هستیم، متاسفانه در کشور با دو مشکل مواجه هستیم یکی ورود وسایل غیر استاندارد و دوم مشکلات تولید به دلیل تحریم ها. به اعتقاد من جهاد دانشگاهی در زمینه تهیه و تولید حفاظت فردی می تواند نقش اساسی ایفا کند.

به گفته شاکرمی، یکی دیگر از توجهات ما بحث ارائه خدمات الکترونیکی است امروز ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید روش های خدماتی خود را تغییر دهیم چراکه جامعه کار و تولید کشور رو به بزرگ شدن است و نمی توانیم متناسب با آن اداره تشکیل دهیم و هزینه صرف کنیم؛ بنابراین راهی جز الکترونیکی کردن خدمات نخواهیم داشت.

این مراسم صبح روز یکشنبه با بازدید از مجموعه‌های دانشگاه علم و فرهنگ و پارک ملی علوم،فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزارشد.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا