پیش بینی خطر سکته مغزی با پایش چشم ها

دانشمندانی از نیوزلند و استرالیا یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی یا AI را از طریق آموزش عمیق ابداع کرده اند که قادر است با مشاهده و بررسی شبکیه چشم فرد، خطر بیماری قلبی عروقی را در او پیش بینی کند. این روش، مشابه کاری است که پزشکان بیش از یک قرن انجام می داده اند.

محققان فوق از دانشگاه اوتاگوی نیوزیلند، دانشگاه ملبورن استرالیا و انستیتو تحقیقات پزشکی وست مید، دریافته اند که سیستم ابداع شده حتی بهتر از متخصصان می تواند در پیش بینی خطر عمل می کند.

بسیاری از افرادی که توسط این سیستم هوش مصنوعی مورد شناسایی قرار گرفته و مشکوک ارزیابی گردیدند، بعدها دچار یک حادثه قلبی عروقی مانند سکته یا مرگ شدند.

مجریان این پژوهشی که یافته های خود را دیروز در نشریه معتبر Nature Biomedical Engineering منتشر نموده اند، می گویند: رگ های خونی شبکیه چشم غالباً اطلاعات خوبی را در مورد خطر بیماری های قلبی عروقی ارائه می دهند.

به گفته آن ها، بررسی های ما در توسعه مدل های یادگیری عمیق برای اندازه گیری خودکار قطر عروق شبکیه، با استفاده از مجموعه داده های متنوع چند کشوری و چند قومی انجام شد. بدین منظور بیش از هفتاد هزار تصویر ارزیابی شد. اندازه گیری های انجام شده توسط هوش مصنوعی، توافق بالایی را با آن چه توسط متخصصان انجام شده بود نشان داد و در برخی موارد، از تشخیص آن ها نیز بهتر بود.

این سیستم همچنین توانست عوامل خطر متعددی را نظیر فشار خون، شاخص توده بدن، کلسترول تام و سطح هموگلوبین را از روی داده های تصویری شناسایی کند.

بدون شک یافته های جالب توجه و ارزشمند فوق می توانند در بین پزشکان و متخصصان مهندسی پزشکی، انگیزه های زیادی را برای ایجاد سیستم های یادگیری عمیق بر اساس ویژگی های عروق شبکیه و موارد مشابه دیگر را فراهم آورند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا