سلامت روان دانش‌آموزان در بحران کرونا دچار اخلال شده است

علیرضا کاظمی امروز – یکشنبه – در مراسم افتتاحیه هفته بهداشت روان که به صورت مجازی برگزار شد با بیان این که دانش‌آموزان در شرایط فعلی از دو جهت در معرض آسیب قرار دارند، افزود:آموزش‌ها از یک سو از کیفیت لازم و اقناع‌کننده برخوردار نیستند و از سوی دیگر ارتباطات و رفت‌وآمدهایی که باعث کاهش فشار روانی می‌شود از دانش‌آموز گرفته شده است بنابراین سلامت روح و روان آنها در معرض انواع آسیب ها قرار دارد.  

وی ادامه داد: آسیب‌های فضای مجازی هم به دلیل رواج آموزش‌های الکترونیکی بیشتر شده است. برنامه‌های پرورشی آموزش و پرورش که باعث آرامش دانش آموزان می‌شد و مهارت‌هایی که از طریق این برنامه ها می‌آموختند به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس تحت الشعاع قرار گرفته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم از مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش خواست که هرچه سریع تر نسبت به تدوین برنامه جامع اقدامات معاونت پرورشی و فرهنگی برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی اقدام کند تا این برنامه به استان ها ابلاغ شود.

کاظمی با تاکید بر این که این برنامه باید در سه سطح برای دانش آموزان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تهیه شود، تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی در این برنامه جامع باید در هر مقطع استخراج و راهکار متناسب با آن ارایه ‌شود.

وی یادآور شد: موضوع بهداشت روان جامعه و نظام آموزشی اهمیت بسیاری دارد، در شرایط حساس و پیچیده فعلی یکی از موضوعات مهم  موضوع ارتقای بهداشت روان است که دستگاه تعلیم و تربیت اقدامات مناسبی هم در این زمینه انجام داده است.

وی افزود: نامگذاری هفته‌ای به نام بهداشت روان فرصتی برای یادآوری این موضوع است که جامعه به اهمیت این موضوع پی برد و برنامه‌ریزی مناسب و گسترده‌ای در این زمینه انجام دهد، در واقع در این شرایط باید برنامه‌ها را مورد بازیابی قرار داد تا بتوان به سمت اقدامات مفیدتری گام برداشت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اقدامات حوزه سلامت روان دانش‌آموزان همزمان با آغاز سال تحصیلی در سطح مدارس آغاز شده است، البته برخی از این اقدامات هم از فصل تابستان در حال اجراست، از این رو  از همکاران‌مان در استان‌ها می خواهیم ضمن محور قراردادن برنامه‌های این وزارتخانه، برنامه‌های خلاقانه مبتنی بر اقتضائات استانی را در دستور کار قرار دهند چراکه این برنامه‌ها می‌تواند در این حوزه موثر باشد.

کاظمی همچنین گفت: از ایده و کمک فکری نخبگان فضای مجازی و مشاوره باید در تدوین برنامه جامع اقدامات معاونت پرورشی و فرهنگی در پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی استفاده شود.
وی  در ادامه با بیان این که سلامت روانی زیربنای سلامت جسمی و زیربنای توسعه فردی و اجتماعی است، عنوان کرد: اگر افراد جامعه از سلامت روانی مناسبی برخوردار نباشند، جامعه نمی‌تواند در مسیر توسعه گام بردارد.
وی یادآور شد: ماموریت وزارت آموزش و پرورش در حوزه مشاوره و آسیب‌ها به شدت سنگین است. از سوی دیگر بحران کرونا هم باعث شده تا اولویت‌ها در آموزش و پرورش تغییر کند از این رو استراتژی ها و برنامه‌های مان نیز متفاوت با گذشته خواهد بود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، شناخت جامعه، مخاطب و شیوه‌های رویارویی با آسیب‌هایی که این جامعه را تهدید می‌کند یکی از ماموریت‌های مهم وزارت آموزش و پرورش است. از سوی دیگر ماموریت دوم این وزارتخانه تبلیغ و ترویج و ارتقاءیجایگاه این حوزه در آموزش و پرورش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

یک تا سه درس دانش آموزان نیازمند دخالت در بخش آسیب های اجتماعی هستند

کاظمی افزود: آمار و ارقام حاصل از غربالگری‌های موجود و طرح نماد نشان می‌دهد که بین یک تا ۳ درصد از دانش‌آموزان نیازمند مداخله در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند، بنابراین در کنار برنامه‌های ملی، این سه ماموریت باید نقشه راه آموزش و پرورش را مشخص کند و نتایج و دستاوردهای آن باید ارائه شود.
وی اظهار داشت: جامعه مخاطب ما از سه گروه جمعیت ۱۵ میلیونی دانش‌آموزان، جمعیت ۳۰ میلیونی اولیا و جامعه یک میلیون نفری معلمان تشکیل شده است که برای مدیریت این سه حوزه نیازمند کمک همه عوامل اجرایی در کشور هستیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از همه مشاوران مدارس و هسته‌های مشاوره خواست  که ارتباط کامل خود را با دانش‌آموزان، اولیای آنها و معلمان حفظ کنند و برنامه جامعی برای هر سه گروه در نظر داشته باشند.
کاظمی تاکید کرد: امسال همه برنامه های پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در فضای مجازی اجرا می‌شود و توسعه می‌یابد و هیچ برنامه‌ای تعطیل نمی‌شود. مراسم اختتامیه مجلس دانش‌آموزی نیز برگزار می‌شود و انتخابات شوراهای دانش‌آموزی هم باید با جدیت دنبال شود.

ضرورت ارتقای بهداشت روان

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش هم در این مراسم گفت: هفته بهداشت و روان که از ۱۸ تا ۲۴ مهرماه نامگذاری شده است یکی از موضوعات مهم جامعه بویژه در شرایط حساس امروز است.

وی افزود: در آموزش و پرورش اقدامات خوبی در زمینه پیگیری این موضوع در حال انجام است و قدم‌های خوبی برای ارتقای بهداشت روان از ۱۵ شهریورماه همزمان با بازگشایی مدارس در حال اجراست، برخی برنامه‌ها نیز از تابستان در حال اجرا بود.

فدراسیون جهانی بهداشت روان دهم اکتبر را به عنوان "روز جهــــــانی بهـــــــداشت روان " نامگذاری کرده است، این فدراسیون که برای این روز در هر سال، یک شعار خاص را انتخاب می کند، شعار سال ۲۰۲۰ را "سلامت روان برای همه : سرمایه گذاری بیشتر – دسترسی بیشتر، برای همه، همه جا "انتخاب کرده است.
سلامت روان بخشی از سلامت عمومی و نیازی مهم از افراد محسوب می‌شود که تقریبا تمامی نهادهای جامعه برای ارتقا سلامت روان جامعه هزینه‌های بسیاری را متقبل می‌شوند چراکه این موضوع می‌تواند آثار اجتماعی و اقتصادی بسیاری را با خود به همراه داشته باشد.
از این رو، وزارت آموزش و پرورش هم به منظور داشتن جامعه‌ای سالم، به همان اندازه که برای کسب علم و دانش تلاش می‌کند، سلامت جسم و روان دانش آموزان را نیز مد نظر دارد و خدماتی در این زمینه را به آنها ارایه می‌دهد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا