دیابت را از راه دور مدیریت کنید

 برای بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، نگه داشتن قند خون در سطح سالم یک کار دشوار است که شامل نظارت منظم و تزریق انسولین می شود، اما محققان به دنبال یافتن روش های راحت تری برای مدیریت این بیماری هستند.

اکنون یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه «آیووا» در آمریکا ابزاری ساخته اند که آن را «کنترل از راه دور مدیریت دیابت» توصیف می کنند. این ابزار با استفاده از میدان های الکترومغناطیس (EMF) برای کاهش سطح قند خون و تقویت واکنش بدن نسبت به انسولین، سطح قند خون بدن بیمار را از راه دور مدیریت می کند.

اگرچه ممکن است این کار دور از ذهن به نظر برسد، اما ایده استفاده از یک ابزار «کنترل از راه دور» و امواج الکترومغناطیس برای مدیریت دیابت روشی است که قبلاً نیز در مورد آن کاوش شده بود. محققان در سال ۲۰۱۴ با انجام مطالعه ای نشان دادند چگونه این امواج می توانند کانال های یونی را در غشای سلول ها باز کنند که باعث می شود ژن های خاص فعال و قند خون در موش ها کاهش یابد.

اما روش جدید محققان دانشگاه آیووا از مکانیزم کاملاً متفاوتی استفاده می کند. این محققان برخی از موش های دیابتی گروه دیگری از محققان را که از آنها برای مطالعه اثر EMF بر روی مغز استفاده کرده بودند، گرفتند و موضوع جالبی را مشاهده کردند.

«سانی هوانگ» یکی از محققانی که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت، می گوید: نتیجه واقعا عجیب بود؛ زیرا موش های دیابتی معمولا دارای قند خون بالا و دیابت نوع ۲ هستند، اما تمام این موش های دیابتی که در معرض EMF قرار گرفته بودند، سطح قند خون طبیعی را نشان می دادند. 

محققان در بخش دیگری از این مطالعه محور توجه خود را به مولکولی به نام «سوپراکسید» معطوف کردند که مشخص شده است در دیابت نوع ۲ نقش دارد. آنها فعالیت این مولکول را در موش های مبتلا به دیابت نوع ۲ بررسی کردند. 

محققان این موش ها را برای چند ساعت در روز در معرض امواج الکترومغناطیس قرار دادند. به نظر می رسید این امواج پیام رسانی مولکول های سوپراکسید را در کبد تغییر می دهد. این امر به نوبه خود سطح اکسیدان ها و آنتی اکسیدان های موجود در این اندام را به گونه ای متعادل کرد و واکنش بدن این حیوانات را به انسولین و کاهش قند خون بهبود بخشید.

سپس محققان با ساخت یک ابزار کنترل از راه دور برای مدیریت دیابت، دریافتند قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس برای دوره های نسبتاً کوتاه، قند خون را کاهش می دهد و واکنش بدن را نسبت به انسولین عادی می کند. این اثرات طولانی مدت است و امکان استفاده از یک درمان EMF را فراهم می کند که می تواند در هنگام خواب برای کنترل دیابت در تمام طول روز استفاده شود.

محققان این روش را روی سلول های کبدی انسان نیز آزمایش کردند و مشاهده کردند این درمان می تواند همان تأثیرات را در انسان ها ایجاد کند.

مشروح این مطالعه در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا