هیچ واکسنی برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین وجود ندارد

برخی از رهبران جهان در نشست سالانه این هفته سازمان ملل متحد هشدار دادند که اگر ویروس کرونا باعث از بین رفتن جهان نشود، تغییرات آب‌وهوایی حتماً این کار را خواهد کرد.

با توجه به اینکه سیبری در سال جاری گرم‌ترین دمای خود را ثبت کرده است و قطعات بزرگ یخ در گرینلند و کانادا شکسته شده و در درون دریا فرورفته‌اند، دولت‌ها و ملت‌ها باید بدانند که هیچ واکسنی برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین وجود نخواهد داشت.

نخست‌وزیر فیجی از کشورهای اقیانوس آرام جنوبی، به آتش‌سوزی در غرب ایالات‌متحده آمریکا اشاره کرده و همچنین با اشاره به اینکه شکسته شدن تکه یخ گرینلند و ذوب شدن آن در دریا بر اثر تغییرات آب‌وهوایی است، اظهار داشت که وسعت این تکه یخ از وسعت تعدادی از کشورهای جزیره‌ای بزرگ‌تر بود.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اگر جهان ۰/۹ درجه سانتی‌گراد دیگر گرم شود، صفحه یخی قطب جنوب غربی به نقطه ذوب برگشت ناپذیر رسیده و بدون توقف شروع به ذوب شدن خواهد کرد. ورود این حجم آب ناشی از ذوب صفحات یخ قطبی، برای بالا بردن سطح آب جهانی دریاها به میزان ۵ متر کافی است.

او یادآور شد که قرار بود امسال ما سیاره خود را پس بگیریم. در عوض ویروس کرونا همه توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده و سازمان ملل نسبت به تغییرات آب‌وهوایی بی‌توجه شده است. در ضمن، اجلاس جهانی اقلیم سازمان ملل متحد نیز به اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی موکول شد.

به گفته کارشناسان حوزه محیط زیست، باید از کشورهای جزیره‌ای صحبت شود که به دلیل تغییرات آب‌وهوای و گرمایش زمین، آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن آب دریاها، آرام آرام در حال غرق شدن در اقیانوس‌ها هستند و یا باید از آفریقایی که دچار خشک‌سالی شدید شده است، سخن گفت.

اتحادیه کشورهای کوچک جزیره‌ای و گروه کشورهای کمتر توسعه یافته در این نشست اعلام کردند که اگر همه کشورهای جهان طی ۷۵ سال آینده به روند فعلی خود ادامه دهد، ممكن است بسیاری از اعضای دیگر کرسی‌های سازمان ملل دیگر وجود نداشته باشند.

هدف اصلی توافقنامه آب‌وهوایی پاریس در سال ۲۰۱‍۵، محدود کردن افزایش دمای کره زمین به 2 درجه سانتی‌گراد از زمان قبل از صنعتی شدن جوامع است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اگر جهان ۰/۹ درجه سانتی‌گراد دیگر گرم شود، صفحه یخی قطب جنوب غربی به نقطه ذوب برگشت ناپذیر رسیده و بدون توقف شروع به ذوب شدن خواهد کرد. ورود این حجم آب ناشی از ذوب صفحات یخ قطبی، برای بالا بردن سطح آب جهانی دریاها به میزان ۵ متر کافی است.

رئیس‌جمهور پالائو، کشوری مجمع الجزیره‌ای در اقیانوس آرام در این اجلاس اعلام کرد که این کشور حتی یک مورد آلوده به کووید ۱۹ هم نداشته است اما با بالا آمدن آب دریاها، همه جزیره‌های این کشور طی سال‌های آینده به زیر آب رفته و نابود خواهند شد.

وی با اشاره به این مساله که قرنطینه به‌منظور کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا در سراسر جهان باعث کاهش موقت انتشار گازهای کربنی در سال جاری‌ شده است و این کاهش بسیار کوتاه مدت نمی‌تواند باعث ایجاد هیچ‌گونه رضایت خاطر از پیشرفت جهانی در مورد کاهش آلودگی و گرمایش زمین باشد، یادآور شد که آلودگی به دلیل سهولت محدودیت‌ها، دوباره به حالت قبل بازگشته و این بسیار ناامید کننده است.

رئیس‌جمهور پالائو همچنین اظهار داشت که قدرت‌های جهانی نمی‌توانند از تعهدات مالی خود برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی طی همه‌گیر شدن ویروس کرونا شانه خالی کنند، حتی در شرایطی که اقتصادها آسیب دیده‌اند.

جدا از اعلامیه چین مبنی بر این که انتشار دی اکسیدکربن پیش از سال ۲۰۳۰ میلادی به اوج خواهد رسید و خنثی سازی کربن تا سال ۲۰۶۰ اتفاق خواهد افتاد، در گردهمایی سازمان ملل تعداد کمی از کشورها متعهد به انجام اقداماتی در جهت بهبود شرایط آب‌وهوایی شده‌اند.

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده است تا رهبران جهان نه از تریبونی در نیویورک بلکه از طریق ویدیو از کشورهای صحبت کنند و این مساله اضطراری بودن دیپلماسی را کاهش داده و باعث شده است که ملت‌ها آن طور که باید، توجهی به این سخنان نداشته باشند.

نخست‌وزیر تووالو ، (Tuvalu) کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام در حالی که عاری از ویروس کرونا است نیز از آسیب‌های تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین گفت. بلندترین نقطه تووالو فقط چند متر از سطح دریا فاصله دارد. تأثیر همه‌گیری کرونا بر این کشور موجب عدم امنیت غذایی به دلیل محدودیت‌های جابه جایی کالاها و تجارت بین‌المللی شده است اما آینده کشاورزی بومی با افزایش سطح آب دریاها بسیار دشوارتر خواهد بود و این مسئله تأثیرات مخرب‌تری را بر زندگی مردم و کشور برجای خواهد گذاشت.

وی با اشاره به این مساله که اگرچه بحران کووید ۱۹ یک بحران فوری برای کشورهای جزیره‌ای در اقیانوس آرام به حساب می‌آید، تأکید کرد که تغییرات آب‌وهوایی همچنان بزرگ‌ترین تهدید کننده معیشت، امنیت و رفاه این کشورهای اقیانوس آرام خواهد بود.

قابل توجه است که درخواست‌های فوری از سوی کشورهای آفریقایی نیز در این اجلاس مطرح‌شده که کمترین اثر را در گرم شدن کره زمین داشته اما بیشترین آسیب را از آن می‌بینند.

مترجم: فاطمه کردی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا