مطالعه ماده سیاه در آزمایشگاه

گروهی از فیزیکدانان بین المللی در آزمایشگاه فیزیک ذرات گران ساسو Gran Sasso در منطقه آبروزو Abruzzo کشور ایتالیا ، اخیرا موفق به افتتاح نوعی ابزار با تکنولوژی پیشرفته کرده اند که به DarkSide-50 مشهور بوده و هدف اصلی آن مطالعه و جستجوی ماده تاریک در جهان هستی است .

ابزار پیشرفته آزمایشگاهی فوق  (DarkSide-50  ) ، به دانشمندان این امکان را می دهد تا مطالعه و پژوهش های بیشتری  در باره این ماده مرموز و نامرئی که در حدود یک چهارم جهان هستی را تشکیل می دهد ، انجام دهند .

DarkSide در حقیقت یک استوانه ماشینی است که توسط 150 کیلوگرم مایع خالص آرگون pure liquid argon که از ذخیره معدنی کلورادو استخراج شده و با تکنولوژی موسوم به چشم photomultipliers تحت پوشش قرار می گیرد . با کمک این تکنولوژی می توان ذرات باقی مانده از ماده تاریک را در زمانی که با آرگون فعل و انفعال انجام می دهد ، مشاهده و بررسی کرد .

گفتنی است محققان این آزمایشگاه که بخشی از موسسه ملی فیزیک هسته ای ایتالیا (INFN) محسوب می شود ، از ماه آپریل ( فروردین و اردیبهشت ) شروع به جمع آوری داده ها برای انجام آزمایش های خود کرده اند .  این پروژه با همکاری و پشتیبانی موسسه ملی فیزیک هسته ای ایتالیا ، بنیاد ملی علوم ایالات متحده آمریکا United States National Science Foundation و دانشکده انرژی آمریکا در حال پیگیری و اجرا است .

در حقیقت این آزمایش یک همکاری در مقیاس وسیع ، بین موسسه ملی فیزیک هسته ای ایتالیا ، دانشگاه پرینستون Princeton University و شرکت کنندگانی از چین ، فرانسه ، لهستان ، روسیه و اکراین است .