صنایع معدنی ارزش افزوده تا ۴۰ برابری دارند

دکتر غریب پور، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در حاشیه این مراسم با بیان اینکه ماده معدنی از معدن تا محصول نهایی می تواند تا ۴۰ برابر ارزش افزوده داشته باشد، اظهار کرد: این فعالیت‌ها محصولاتی را با ارزش افزوده بالا تولید می‌کنند که به مراتب اقتصادی تر از محصولات خام و اولیه است.

وی با تقدیر از جهاد دانشگاهی برای تولید این محصول فناورانه و دانش بنیان با همکاری بخش خصوصی گفت: ارائه این قبیل محصولات می تواند زمینه ساز تولید محصولات کیفی تر و بهتر باشد.

لزوم تقویت ارتباط صنعت، دانشگاه و جهاد دانشگاهی

در ادامه دکتر طیبی با بیان اینکه از اهداف تأسیس جهاد دانشگاهی، الگوسازی توان کشور به ویژه در زمینه توسعه فناوری های مورد نیاز کشور است، اظهار کرد: ما از ابتدای تأسیس تلاش کردیم نیازهای فناورانه صنعت را از راه‌های مختلف شناسایی کنیم و در داخل مجموعه جهاد این فناوری را تولید و به صنعت ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه بدین منظور به صورت مستقیم با صنایع ارتباط گرفته و اعلام آمادگی کردیم، ادامه داد: یکی از صنایع کشور کانی های فلزی و غیر فلزی هستند که از مزیت‌های کشور محسوب می شوند و ما سالهاست با صنعت فولاد و مس در ارتباط هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه به موجب انعقاد قرارداد با بخش خصوصی توانستیم به فناوری تولید چرخ مسی مقاوم به حرارت و هدایت الکتریکی دست پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: باید همواره ارتباط میان صنعت، دانشگاه و جهاد دانشگاهی تقویت شود تا فرصت لازم برای تولید فناوری وجود داشته باشد.

انتقاد از کمبود تقاضا برای تکنولوژی و دانش فنی تولید داخل

دکتر نیلی هم با بیان اینکه ارتباط میان دانشگاه و صنعت همواره بوده اما ضعیف، گفت: جهاد دانشگاهی نهادی منبعث از دانشگاه است و بیانگر دانشگاه در تربیت نیروهای خلاق و سازنده است. امروز شاهد یکی از دستاوردهای آن هستیم.

وی با بیان اینکه امروز کشور از نظر تکنولوژی و دانش در وضعیت مناسبی است، افزود: مشکل کنونی تقاضا برای تکنولوژی است هم اکنون تقاضا برای تکنولوژی و دانش فنی کم است و به نظر می رسد کشور هنوز علاقه زیادی برای واردات دارد تا تولید ثروت از طریق محصول دانش بنیان.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه بخش زیادی از مشکل ناشی از شبکه اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی است، خاطرنشان کرد: باید به سمت خلق ارزش از طریق دانش به ثروت حرکت کرد.

نیلی وجود نهادهایی چون جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد را در این راستا موثر برشمرد و افزود: باید حرکت‌هایی در جهت افزایش تقاضا در بازار داخلی و جهانی آغاز شود و سیاست تمرکز بر واردات را تغییر داد.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها لزوماً برای دانشگاه و صنعت مضر نیست، گفت: به عنوان مثال پیش از این کشور وارد کننده محصولات لبنی بود اما امروز با تولید زیاد و با ارزش افزوده به دنبال بازارهای جهانی است که تحریم ها از این جهت به کشور آسیب می زند.

بر اساس این گزارش، قیمت جهانی چرخ مسی حدود ۱۰ هزار یورو تخمین زده می‌شود که تولید آن در کشور با ارزش افزوده ۱۰ برابری طی ۷ ماه انجام شد که این می‌تواند سرآغازی برای تولید تکنولوژی‌های بعدی با همکاری و مشارکت جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی باشد.

در ادامه مراسم از مدیر عامل‌های شرکت‌های همکار بخش خصوصی تقدیر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا