برای درمان آکنه شدید باید چه کار کرد؟

 کم و بیش اکثر نوجوانان به آکنه مبتلا می‏ شوند.به شکل جوشهای سر سیاه و سفید یا در موارد شدیدتر به شکل کیست ممکن است دیده شود.
مهمترین عامل تغییرات هورمونی است که در دوران بلوغ ابتلا به این جوشها را افزایش می دهد با این ‏حال این بیماری به گروه سنی خاصی محدود نمی ‏شود و بزرگسالان حتی تا 40 سالگی نیز می ‏توانند به آن مبتلا شوند.
آکنه بیماری خطرناکی نیست، اما می‏ تواند باعث بدشکل شدن صورت و در نتیجه کاهش اعتماد به نفس و اختلال روانی فرد شود.
همچنین در موارد حاد و شدید، موجب پیدایش جوشگاه های دائمی می ‏شود. برخلاف تصور عموم حتی موارد آکنه خفیف نیز در صورت عدم درمان می ‏توانند موجب پیدایش جوشگاه‏ ها شوند.
غذاهایی که می‏ خورید نقشی در ایجاد آکنه ندارند. متخصصین در مورد اهمیت رژیم غذایی در بروز آکنه متفاوتی دارند اما مسلم و قطعی است که رعایت یک رژیم غذایی شدید و سخت هیچ تأثیری در بهبود آکنه شما نخواهد داشت.
از سوی دیگر، بعضی از مردم دریافته‏ اند که بعضی از غذاها باعث بدتر شدن آکنه در آن ‏ها می ‏شوند. در این صورت، از خوردن این گونه غذاها باید اجتناب کرد.
آکنه بر حسب شدت انواع خفیف،متوسط و شدید دارد. درمان آکنه بر اساس شدت بیماری متفاوت است. اگر آکنه خفیف باشد از لایه بردار‌ها برای درمان آن استفاده می‌شود. درمان کیستها و جوشهای چرکی نیز با آنتی‌بیوتیک و دارو‌های ضد التهاب موضعی ممکن است.
برای درمان آکنه شدید باید از داروی ایزوترتینوئین از خانواده ویتامین A. استفاده شود. داروی ایزوترتینوئین یاراکوتان، برای درمان آکنه‌های شدید پوستی (جوش) به کار می‌رود. این دارو موجب کاهش فعالیت و کم شدن اندازه غدد چربی می‌شود و ترشح چربی را کم می‌کند. ایزوترتینوئین تنها درمانی است که بر علل اصلی موثر در بروز آکنه اثر می‌کند. 
اما مصرف آن در صورت عدم بررسی توسط پزشک،ممکن است عارضه داشته باشد و برای برخی افراد مثل زنان باردار ممنوع است.درمان آکنه نیاز به صبر دارد و حداقل 6 تا 8 هفته طول می کشد تا فواید درمان دیده شود.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا