تزریق همزمان داروهای دیابت ممکن شد

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت برای مقابله با بیماری از انسولین استفاده می‌کنند. هورمون امیلین نیز یکی از هورمون‌هایی است که توسط سلول‌های بتا در پانکراس تولید می‌شود و اثر قابل توجهی در کنترل قند خون دارد. این هورمون اخیرا به عنوان یک روش درمانی جدید برای دیابت مورد استفاده قرار گرفته است و در کنار انسولین قادر است میزان قند خون را به نحو مطلوب کنترل کند.
با وجود این، به دلیل نیاز به تزریق جداگانه هر یک از این داروها، کمتر از یک درصد بیماران دیابتی مایل به استفاده از این روش جدید بوده‌اند.
به گفته متخصصان، علت تزریق جداگانه این داروها عدم سازگاری ساختار مولکولی آن‌ها با یکدیگر است که موجب ناپایداری ترکیب حاصل از آن‌ها می‌شود.
اکنون محققان راهکار جدیدی را توسعه دادند در آن با استفاده از پلی اتیلن گلیکول، پوشش خاصی تولید می‌شود که به طور انتخابی با مولکول‌های امیلین و انسولین پیوند برقرار می‌کند و مانع ترکیب آن‌ها با یکدیگر تا زمان تزریق به بدن می‌شود. پس از تزریق، پوشش مذکور از مولکول‌های انسولین و امیلین جدا شده و در جریان خون حل می‌شود. در نتیجه امکان فعالیت عادی انسولین و امیلین در بدن شخص فراهم می‌شود.
این فرمول جدید روی مدل‌های جانوری با موفقیت آزمایش شده است. به گفته محققان این فرمول برای مدت ۱۰۰ ساعت پایدار است و در نتیجه می‌توان آن را پس از تولید، ذخیره کرد یا درون پمپ‌های انسولین مورد استفاده قرار داد.
انتظار می‌رود این فرمول جدید به زودی وارد مرحله آزمایشات بالینی شود و در مرحله پایانی و قبل از عرضه تجاری به بازار،  باید آزمایشات سم‌شناسی روی آن انجام شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Biomedical Engineering  منتشر شده است.