مدل کسب و کارها در پساکرونا متفاوت می شود

از حوزه پزشکی و سلامت گرفته تا روابط فردی و اجتماعی و سبک زندگی افراد دچار تغییر و تحولات اساسی شده که هرکدام در جای خود نیاز به بررسی دارد.

یکی از حوزه هایی که قطعا از این اپیدمی جهانی تاثیر پذیرفته حوزه کسب و کارهاست؛ به گونه ای که بسیاری از کسب و کارها می خواهند بدانند که تاثیرات این ویروس تا کجا ادامه خواهد داشت؟ اینکه آیا این تاثیرات موقتی است یا مداوم و پیوسته نیز از دیگر موضوعاتی است که در این زمینه باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

یک جامعه شناس توسعه در پاسخ به این ابهامات در گفتگو با سیناپرس گفت: تا پایان اسفندماه و قبل از سال جدید گمان می کردیم که این ویروس تنها چین، ایران و بخش هایی دیگر از آسیا را آلوده کرده است. اما آنچه در چندماه اخیر شاهد آن بودیم این است که این ویروس یک بحران بین المللی است و همه جهان در سراسر اروپا و آمریکا با این بحران عظیم دست به گریبان هستند.

دکتر محمدمراد بیات ادامه داد: بنابراین، نکته اصلی اینجاست که موضوع مربوط به منطقه ای خاص نیست و یک موضوع بین المللی است. با در نظر گرفتن این واقعیت سوالی که طرح می شود این است که آیا این بحران موقتی است یا دائمی؟

وی خاطرنشان کرد: در پاسخ به این سوال باید چند نکته را مد نظر قرار دهیم، نکته نخست این است که حیات این ویروس تا کجا ادامه خواهد یافت؟ بر اساس پیش بینی های خوش بینانه قرار بود تا پایان فصل بهار ماجرای ویروس کرونا خاتمه پیدا کند.

بیات تصریح کرد: یک پیش بینی دیگر نیز معتقد است در فصل گرما هم با این ویروس درگیر هستیم و عده ای هم معتقدند این ویروس تا زمان ساخت واکسن که بیشتر از دو سال طول می کشد در دنیا وجود خواهد داشت.

وی اظهار کرد: بنابراین، توجه به این نکته ضروری است که هنوز هم میان متخصصان حوزه بهداشت در خصوص کنترل این بیماری اختلاف نظر جدی وجود دارد که این موضوع اظهار نظر در خصوص وجوه دیگر این بحران را سخت می کند.

این جامعه شناس توسعه عنوان کرد: اما تاثیر این موضوع بر کسب و کارها را می توان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد؛ نخست اینکه در این وضعیت چقدر کسب و کارها ضرر کردند و ضرر می کنند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که اکنون بر همه روشن است که بسیاری از کسب و کارها مانند گردشگری، هتلداری رستوران ها و موضوعاتی از این دست به قدری آسیب دیده اند که در صورت تداوم این وضعیت ممکن است به کلی از بین روند.

وی افزود: این در حالیست که در رابطه با کسب و کارهای آنلاین و فناورانه وضعیت به گونه دیگری است، ممکن است این مشاغل آسیب کمتری دیده و یا حتی فضا و فرصت مناسب تری برای عرضه خود پیدا کرده باشند. به این معنا که ممکن است تهدیدات جدی برای برخی از کسب و کارها برای کسب و کارهای دیگر فرصت تلقی شود.

بیات ادامه داد: اما می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که قطعا کرونا بر کسب و کارها تاثیر مداوم خواهد داشت؛ به بیان دیگر، شیوه و متد کسب و کارها در دنیا در دوران پساکرونا متفاوت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا در آینده بر شیوه و مدل کسب و کارها تاثیر خواهد گذاشت که قطعا این تاثیر ماندگار خواهد بود، گفت: از این رو، از حیث تاثیرگذاری بر شیوه و فرآیند کسب و کارها نمی توان کروناویروس را نادیده گرفت.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا