انگل مالاریا خود را از سیستم ایمنی بدن مخفی می کند

مالاریا یک بیماری است که از طریق پشه به وجود می آید و می تواند منجر به کاهش سلولهای لنفوسیتی خون شود. این امر به نوبه خود، می تواند خطر مرگ بیمار را افزایش دهد. اکنون محققان می گویند، نوعی انگل مالاریا وجود دارد که می تواند از خود در برابر سیستم ایمنی بدن محافظت کند. این یک پدیده جذاب و خطرناک است زیرا سیستم ایمنی همان چیزی است که بدن شما را در مقابله و نابودی انگل مالاریا کمک می کند.

در یک مطالعه جدید، محققان دریافتند که این انگل که شدیدترین نوع مالاریا را به وجود می آورد، از پروتئین ها استفاده می کند تا سلول های قرمز خون را چسبناک کند. این روش، کار سیستم ایمنی بدن را برای از بین بردن این انگل دشوار می کند و به تشکیل لخته های خون بالقوه کشنده منجر می شود. محققان این مطالعه مشخص کرده اند که چگونه این انگل می تواند این روند را کنترل کند. مجله نیچر میکروبیولوژیNature Microbiology این تحقیق را منتشر کرده که در آن چگونگی فرار انگل موسوم به Plasmodium falciparum ، از سیستم ایمنی بدن تشریح شده است. این انگل سالانه باعث بیش از 95 درصد از 400 هزار مرگ و میر ناشی از مالاریا است.

به گزارش سیناپرس، این انگل به محض وارد شدن به جریان خون انسان، پروتئین ها را درون گلبول قرمز میزبان رها می کند و سپس به سطح خارجی سلول می چسبد. این پروتئین ها به سایر سلول های خونی و دیواره رگ های خونی می چسبند تا سلول های آلوده دیگر در بدن گردش نکنند و از طحال عبور نکنند.

این امر از این انگل محافظت می کند زیرا طحال و سلولهای ایمنی موجود در آن، این سلولهای آلوده را از بین می برد. این چسبندگی همچنین می تواند منجر به تجمع سلول های خونی و تبدیل به لخته های خون شود. با انسداد جریان خون به اندام های حیاتی، این لخته ها می توانند عواقب مرگباری داشته باشند به خصوص اگر در مغز یا بدن جنین تشکیل شوند.

نبرد مسلحانه بین بدن انسان و انگل‌ها

هلد دیویس، نویسنده همکار و دکتر آزمایشگاه سیگنال دهی درانگلهای آپیکومپلکسان در کریک در نورثهمپتون انگلیس ​​می گوید: این گونه انگل مالاریا قادر به استفاده از انواع مختلفی از همان پروتئین برای چسبنده کردن سلول های قرمز خون است. بنابراین، اگر بدن آنتی بادی هایی تولید کند که کار یک گونه را متوقف کن ، انگل می تواند به سادگی به نوع دیگری تبدیل شود و این امر منجر به یک نبرد مسلحانه دائمی می شود.

چه چیزی ممکن است علیه این انگل موثر باشد

یک مسیر بالقوه موثرتر برای درمان می تواند هدف قرار دادن ساز و کاری است که مالاریا برای انتقال پروتئین ها به سطح سلول استفاده می کند. محققان می گویند، این بدان دلیل است که ممانعت از انتقال این پروتئین، علائم را کاهش می دهد و به بدن اجازه می دهد انگل ها را پاک کند. آنها پروتئین هایی موسوم به کینازها را شناسایی کردند که در جذب پروتئین های چسبنده به سطح سلول نقش دارند. کینازها آنزیم هایی هستند که می توانند بسیاری از پروتئین های دیگر را روشن یا خاموش کنند و اغلب فرآیندهای مهم موجود در سلول ها را تنظیم می کنند.

سایر انواع مالاریا که انسان را آلوده می کنند، این کینازها را آزاد نمی کنند. هوگو بلدا ، از نویسندگان اصلی این مقاله که دانشجوی دکتری است می گوید: بنابراین، ما پیش بینی کردیم که اینها برخی از عواملی هستند که این گونه را مرگبارتر می سازند.

محققان می گویند: ما در تحقیقات خود، بررسی کردیم که وقتی پروتئین کینازهای مختلف را از انگلی که در خون انسان زندگی می کرد جدا کردیم، چه اتفاقی افتاد. یک پروتئین، نقش مهمی در کنترل چسبندگی سلول ها داشت. دیگر پروتئین ها ممکن است برای جنبه های ناشناخته زیست شناختی انگل مورد نیاز باشند. این بسیار هیجان انگیز است و به درک بهتر ساز وکار بیماری کمک می کند.

مترجم: محسن حدادی