خوابیدن روی خز حیوانات، احتمال آسم را کم می کند

سیناپرس: تحقیق جدیدی که به تازگی در کنفرانس بین المللی انجمن تنفسی اروپا ارائه شده، به بررسی اطلاعات مربوط به 2441 کودک آلمانی که در سه ماه اول پس از تولد بر روی خز حیوان (نظیر زیرانداز تهیه شده از پوست گوسفند) می خوابیدند، در سن ده سالگی کمتر از سایر کودکانی که بر روی تشک های معمولی خوابیده بودند به آسم دچار می شدند. همچنین فراوانی تب یونجه و نیز خس خس سینه در میان این کودکان پایین تر بود.

در سالهای دهه 1990، بسیاری از خانواده های آلمانی کودکان زیر دو سال خود را بر روی خز حیوانات می خواباندند. برخی برررسی ها نشان می دهد که 55 درصد از کودکان در آن زمان بر روی چنین بسترهایی خوابنده می شدند و در این میان، پوست گوسفند بیشترین محبوبیت را در میان خانواده ها داشت.

کارشناسان بر این باورند که چون معمولاً در تهیه زیراندازهای پوست حیواناتی نظیر گوسفند از مواد شیمیایی استفاده نمی شود، این زیراندازها انبوهی از ترکیبات میکروبی را با خود به همراه دارند که به طور طبیعی در طول زندگی حیوان بر روی پشم آن جمع شده اند.

پیش از این نیز تحقیقات متعددی ثابت کرده بود که محیط های دارای تنوع میکروبی زیاد می تواند به کاهش آلرژی کمک کند. در واقع بر خلاف انتظار ما، بهداشت بیش از حد می تواند به افزایش احتمال بروز آلرژی بیانجامد.

eurekalert : منبع