IQ کودکانی که بیشتر از شیر مادر استفاده کرده اند بالاتر است

چه مقدار درباره رابطه شیردهی مادر و هوش تاکنون مطالعه شده است؟

مطالعات بسیاری تا کنون انجام شده که تاثیر مفید شیر مادر بر روی عملکرد و هوش فرزندان را ثابت کرده است اما این اثر در بزرگسالان بررسی نشده بود.

نتایج تحقیقات گذشته نشان دهنده این بود که IQ کودکانی که مدت زمان بیشتری از شیر مادر استفاده کرده بودند، نسبت به کودکان معمولی افزایش پیدا کرده است. به طور کلی در مطالعه سیستماتیک و تحلیلی که ما انجام دادیم و در چند ماه آینده چاپ خواهد شد، مشاهده کردیم که حدود 2،5 نمره تفاوت IQ در کودکان و نوجوانانی دیده می شود که از شیر مادر تغذیه کرده اند.

مطالعات شما چگونه به درک بهتر این قضیه کمک کرد؟

مطالعات ما نشان دهنده تاثیر مثبت شیر مادر بر روی عملکرد مغز و IQ در بزرگسالان است.به این معنا که تاثیر شیر مادر حتی در بزرگسالی هم قابل مشاهده است. ما نشان دادیم که همین تفاوت کم 2،5 نمره ای می تواند با آموزش در مدرسه، تاثیر بسزایی در بزرگسالی داشته باشد.

ما برای این مطالعه حدود 3،700 کودک را از زمان تولد تحت نظر داشتیم. هنگامی که آن ها به سن 30 سالگی رسیدند، یک مصاحبه روانشناسی و تست IQ وکسلر (Wechsler) از آن ها گرفته شد تا میزان هوش آن ها ارزیابی شود.

فاکتور های اصلی که برای انتخاب تست هوش مناسب مورد نظر قرار دادید چه بودند و فکر می کنید تست های هوش از چه جهاتی محدودیت دارند؟

خب، یک فاکتور بسیار مهم برای انتخاب تست هوش مناسب، این بود که بتوان آن را با دیگر مطالعات مقایسه کرد. آیا تست وکسلر برای این منظور مناسب است؟

مشکلی که تمام تست های هوش دارند این است یک تصویر کلی از هوش فرد به نمایش نمی گذارند و تنها ابعاد خاصی از آن را می سنجند. این تست ها تنها هوش کلی فرد را ارزیابی می کنند  اما هوش اجتماعی و دیگر قسمت های هوش فرد با این نوع تست ها قابل سنجش نیست.به این معنا که ما فقط به موفقیت در مدرسه می پردازیم و موفقیت در زندگی را نمی توانیم بررسی کنیم.

چگونه توانستید اثر شیر مادر را از اثرات اجتماعی اقتصادی تمایز دهید؟

برخلاف تصور عموم، موقعیت اجتماعی اقتصادی تاثیری در نحوه و مدت زمان شیردهی مادران ندارد. مادر فقیر و مادری با وضعیت اقتصادی خوب، کم و بیش به یک اندازه به فرزندان خود شیر می دهند. بنابراین فاکتور اجتماعی اقتصادی تاثیری در نتایج به دست آمده نداشت.با این وجود، ما تصمیم گرفتیم تا بسیاری از متغیر های اجتماعی اقتصادی را ثابت در نظر بگیریم. ما فاکتورهایی مانند آموزش در خانه، درآمد والدین و موقعیت خانه را از بابت دارایی ها و ساختمان متن نظر قرار دادیم.

یافته های اصلی شما در این مطالعه چه بود؟

ما دریافتیم که خوردن شیر مادر تاثیر مثبتی بر روی IQ، در آمد و آموزش دارد. نکته جالب این بود که رابطه بین شیر مادر و درآمد بسیار بیشتر از آن چیزی بود که تصور می شد.

فکر می کنید مکانیسم این اثر مثبت شیر مادر بر روی هوش کودکان چیست؟

سوال خوبی است. ممکن است به دلیل مواد مغذی باشد که درون شیر مادر وجود دارد. موادی مانند اسید های چرب اشباع شده که در شیر خشک وجود ندارد. این اسد های چرب به رشد مغز کمک می کنند. دلیل دیگر، می تواند به رابطه بین مادر و فرزند برگردد که یکی دیگر از عواملی است که رشد کودک را تضمین می کند.

فکر می کنید تحقیقات شما چه تاثیری بر بهداشت عمومی داشته باشد؟

خب، این یک مسئله بسیار مهم است. تحقیقات ما نشان دهنده لزوم استفاده از شیر مادر است. جوامع و دولت ها باید تغذیه از شیر مادر را هر چه بیشتر تبلیغ و توصیه کنند و مادران را از فواید طولانی کردن مدت شیر دهی آگاه سازند.

چه تحقیقات دیگری برای شفاف سازی این مسئله نیاز است؟

این یافته ها باید توسط دیگران نیز بدست بیاید. زیرا یکی از فاکتورهای مهم سندیت یافته، این است که بتوان با آزمایش های مختلف همان نتیجه را دوباره و دوباره بدست آورد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا