پذیرش شکست دستیابی به موفقیت را هموار می کند

ایرنه راس (Irene Ros)، متخصص مصور سازی داده ها (data visualization) است. هدایت پروژه های مشترکی در این حوزه با همکاری گوگل، گاردین، مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، مرکز پزشکی دانشگاه هاروارد، برعهده او بوده است.

وی در گفتگو با betweenthewires از تجربیات خود در حوزه مصورسازی داده ها می گوید.

از دوران کودکی تان بگوئید.

پدر و مادرم هر دو شاغل بودند، بنابراین بیشتر اوقات تنها بودم. از سنین نوجوانی عاشق ریاضی و علوم بودم و زمانی که در خانه تنها بودم، آزمایش های علمی انجام می دادم و خیلی عجیب است که خانه را به آتش نکشیدم!

اولین تجربه برنامه نویسی شما به چه زمانی بازمی گردد؟

علاقه زیادی به یادگیری برنامه نویسی داشتم؛ والدین ام به سختی توانستند رایانه ای برای من تهیه کنند. این مسأله به پیش از ورود ویندوز باز می گردد. کارم را با مطالعه کتاب BASIC Programming شروع کردم و وقتی موفق شدم اولین برنامه را بنویسم، بسیار هیجان زده بودم. برنامه نویسی برای من، راهی برای بهتر فکر کردن و روشی برای حل مسأله بود. در دوران دبیرستان نیز پروژه های بی نظیر علمی و فناوری را داشتیم.

مصورسازی داده ها را از چه زمانی آغاز کردید؟

علاقه مندی به مبحث مصورسازی داده ها، به قبل از پیوستن به شرکت Bocoup و هدایت پروژه های بزرگ و مهم بازمی گردد. پس از فارغ التحصیلی در رشته علوم رایانه در دانشگاه ماساچوست، به عنوان مهندس در IBM مشغول کار شدم. تجربه هایی که در دوره دانشگاه کسب کردم را بسیار دوست داشتم، اما در زمان تحصیل یاد نگرفتم که مشارکت نیز بخشی از وظایف یک دانشمند علوم رایانه است.

سال 2007 شاهد گفتگوی مارتین واتنبرگ و فرناندا ویگاس، مدیران آزمایشگاه Visual Communication در IBM بودم. آنها درحال تبادل نظر در مورد پروژه Many Eyes بودند که امکان آپلود داده ها و انتخاب یک روش برای مصورسازی را فراهم می کرد. این پروژه من را بشدت درگیر خود کرد و به مدت 3 سال با واتنبرگ و ویگاس بر روی این پروژه کار کردیم. این مرحله، دروازه ورود من به دنیای مصورسازی داده ها (data visualization) بود و در این مسیر از حمایت های همکارانم در مرکز تحقیقات IBM برخوردار شدم و چیزهای زیادی از آنها آموختم.

از تجربه پیوستن به Bocoup و انجام پروژه های بزرگ بگوئید.

پیوستن به این شرکت، نقطه عطفی در زندگی ام محسوب می شود. پروژه های مشترکی در زمینه مصورسازی داده با همکاری تیم های تحقیقاتی Measurement Lab و Google Open Source انجام داده ایم. هدف ما از این همکاری مشترک، تولید نسل آینده ابزار مصورسازی داده ها است. از همکاری و مشارکت در پروژه های Bocoup واقعا لذت می برم، چرا که زمینه خلق ایده های جدید را فراهم می کند.

چگونه در این مسیر به همکاران جوان خود کمک می کنید؟

با مهندسان جوانی در تیم های طراحی کار می کنم؛ متأسفانه اغلب آنها تمایل دارند که یک پروژه را در مدت طولانی تر، اما به تنهایی تکمیل کنند. شاید این تلاش قابل تحسین باشد، اما استفاده درست از زمان نیست.

من هم مثل هر فرد دیگری، گاهی اوقات با شکست مواجه شده ام. اما در شرکت Bocoup، شکست خوردن به بخش مهمی از فرهنگ ما تبدیل شده است. تیم تحقیقاتی و حتی مشتریان ما پذیرفته اند که احتمال شکست همواره وجود دارد. در این شرایط، به سرعت تلاش می کنیم تا مشکل را یافته و با ایده های جدید و خلاق، آن را حل کنیم.  گاهی اوقات برای یک پروژه، 30 ایده ارائه می شود و واضح است که همه این ایده ها، قابل اجرا نیستند؛ بنابراین اعضای تیم در یک تعامل و هم فکری مشترک سعی می کنند که بهترین ایده را انتخاب کنند.

ایجاد فرهنگ بازخورد (culture of feedback)، در این شرکت بسیار جدی گرفته می شود. یاد گرفته ایم که شکست، بخشی از کار ما است و با شناسایی نقاط ضعف، حمایت از یکدیگر در این مسیر و برطرف کردن نقاط ضعف، می توانیم با قدرت پیش برویم.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا