نانو ذرات کربن ، کلید صرفه جوئی در مصرف برق

سینا پرس : پژوهشگران و دانشمندان سوئدی در مطالعات خود دریافتند که اضافه کردن نانو کربن های  توپی شکل در کابل های برق فشار قوی می تواند به میزان قابل توجهی از اتلاف انرژی بکاهد . پژوهشگران دانشگاه فنی گوتنبرگ چالمرز Gothenburg's Chalmers University در مطالعات خود دریافتند که در صورت اضافه کردن توپ های کربن یا کربن بال "carbon balls" در ابعاد نانو در بخش داخلی سیم های برق فشار قوی با عایق پلاستیک ، به میزان بیست و شش درصد از هدر رفتن انرژی در حین جا به جائی جلوگیری خواهد شد .

بر اساس اعلام پژوهشگران ، این میزان از صرفه جوئی در اتلاف انرژی می تواند در سیستم های وسیع توزیع نیروی برق بسیار مهم قلمداد شده و بازدهی مطلوب تری داشته باشد .

در همین زمینه کریستین مولر Christian Muller ، سرپرست تیم پژوهشی فوق الذکر اعلام کرد : " این موضوع منجر  به افزایش ولتاژ انتقال یافته در سیستم های انتقال انرژی شده و به ویژه در مقیاس جهانی و پروژه های انتقال برق می تواند تاثیرات شگرفی داشته باشد . باید به این نکته توجه داشت که یکی از مهمترین دغدغه های شرکت ها و سازمان های تولید کننده برق این است که چگونه می توان برقی بیشتری را از طریق شبکه برق رسانی منتقل کرد بدون این که بر ضخامت کابل های برق افزود . در نظر داشته باشید که در همین شرایط فعلی نیز این کابل ها بسیار سنگین بوده و جا به جائی و نصب آن ها ، دشواری های خاص خود را دارد . "

دکتر مولر و تیم همکار وی که عموما از دانشجویان دانشگاه گوتنبرگ محسوب می شوند این پروژه را با همکاری شرکت Borealis در کشور سوئد انجام داده و در این آزمایش ها مشخص شد که در صورت استفاده از نانو ذرات کربن 60 C60 carbon ball به صورت مولکول های گروهی می توان در عایق بندی کابل های فشار قوی و همینطور لایه های پلاستیکی روکش این سیم ها تغییرات مفیدی اعمال کرد .

گام بعدی این پژوهشگران ، آزمایش ماده جدید کشف شده در کابل های برق فشار قوی متناوب در ابعاد و مقیاس وسیع است . البته این تیم پژوهشی در نطر دارد موارد فوق را در شبکه برق فشار قوی مستقیم نیز آزمایش کند زیرا معمولا برق فشار قوی مستقیم برای انتقال نیروی برق در فواصل طولانی ، مناسب تر است .