بی‌فرهنگی به دنیای روبات ها راه یافته است

روبات‌ها ممکن است یک روز مشاغل ما را از ما بدزدند ولی امروزه شاهد موردی برعکس هستیم. یک مرکز نگهداری از حیوانات در آمریکا از چندی پیش به سراغ استفاده از یک روبات برای موارد امنیتی و نگهداری از محیط این مرکز رفته بود. با این وجود مشکلات به وجود آمده با بی‌خانمان‌های اطراف این مرکز موجب شده است تا این روبات کار خود را از دست بدهد.

مسئولان این مرکز متوجه تهدیدهای مربوط به خرابکاری و حتی اقدام‌هایی در زمینه خراب کردن این روبات پی بردند و برای حفظ امنیت این دستگاه تصمیم گرفتند تا فعالیت آن را معلق کنند. این امر نشان می‌دهد که دنیای اطراف ما هنوز راهی طولانی تا تبدیل‌شدن به محیطی مناسب برای فعالیت روبات‌ها درپیش رو دارد.

بسیاری از ما تحت تاثیر تبلیغات گسترده ضد روبات‌ها قرار گرفته‌ایم و بدون شک این تبلیغات به‌شدت دروغین و بزرگنمایی شده است. صنایع روباتیک و هوش مصنوعی هنوز نتوانسته است تا به حدی پیشرفت کند که روبات‌ها بتوانند برای انسان خودنمایی کنند و برتری‌های روباتیک نسبت به انسان‌ها تنها در محورهایی تک‌بعدی انجام می‌شود.

با این شرایط ممکن است شاهد این باشیم که نوع جدیدی از نژادپرستی در میان انسان‌ها به وجود آمده است که موجب می‌شود تا روبات‌ها به‌عنوان یک نژاد متفاوت در نظر گرفته شود و به همین دلیل نیز انسان‌ها رفتارهایی بسیار نامناسب را از خود نشان می‌دهند. این نوع رفتارها نشان می‌دهد تا بسیاری از دانشمندان معتقد باشند که بشریت هنوز برای رسیدن عصر روباتیک آماده نیست.

انسان‌ها هنوز راه زیادی برای رسیدن به درک درستی از ساختارهای ناشناخته‌ای مانند صنایع روباتیک دارند و بدون شک فرهنگ‌سازی امری بسیار مهم برای رسیدن به آینده درخشان روباتیک است. بااین‌حال نباید برای فرهنگ‌سازی یاد شده بیش‌ازحد عجول بود زیرا بسیاری از ما هنوز چهارچوب ذهنی مناسبی برای درک این ساختارها در اختیار نداریم. دولت‌ها، شرکت‌های بزرگ و به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و رسانه‌ها نقشی مهم در رفع ترس نابجا از هوش مصنوعی و صنایع روباتیک دارند. به‌این‌ترتیب هریک از ما باید نقش خود را در این زمینه ایفا کرده و جهان را برای پیشرفتی بزرگ آماده سازد.

منبع: Cnet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا