خودروهای گازسوز در خطر انفجار

علی محمودیان، رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین از آغاز مجدد بازرسی خودروهای گازسوز خبر داده و می‌گوید یکی از دلایل آغاز مجدد این بازرسی‌ها، تمایل به استفاده از صنعت CNG به عنوان یکی از اهداف کلان وزارت نفت است.

سی‌ان‌جی (CNG) یا گاز طبیعی فشرده، سوختی است که عمدتا به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می‌رود. CNG نسبت به هر سه این سوخت‌ها آلودگی کمتری ایجاد می‌کند. همچنین ایمنی بیشتری در هنگام نشت دارد چون گاز از هوا سبکتر است و به سرعت پراکنده می‌شود.

از مزایای دیگر استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می‌توان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (۱۳۰)، افزایش راندمان ۱۵ درصدی و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب اشاره کرد. در مقابل می‌توان از معایبی که استفاده از گاز طبیعی به همراه دارد نیز نام برد. مواردی مثل هزینه احداث ایستگاه‌های سوخت‌گیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوخت‌گیری بر روی خودرو، کاهش پیمایش خودرو و نیاز به طراحی و تقویت بخش‌های متعددی از خودرو نظیر شاسی، اکسل (بدلیل افزایش وزن) و سیستم خنک‌کاری در خوروهای تبدیلی نمونه‌هایی از این معایب هستند. همچنین موتور خودروهای دوگانه‌سوزی که اغلب با بنزین و گاز کار می‌کنند، به دلیل طراحی بر مبنای بنزین در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به موتور خودروهای بنزینی آسیب می‌بیند. از طرف دیگر اکثر رانندگانی که با این خودروها رانندگی می‌کنند، از قدرت کمتر موتور در حالت گازسوز نسبت به حالت بنزینی شکایت دارند.

البته در زمینه آلودگی هم نکته‌ مهمی که باید به آن توجه کرد این است که به‌صورت تئوریک گاز CNG آلودگی کمتری نسبت به بنزین و گازوئیل و گاز مایع ایجاد می‌کند، اما در عمل این‌که چه‌قدر خوب تصفیه شده باشد و تا چه اندازه ذراتی از قبیل گوگرد و نیتروژن از آن گرفته شده باشد که بتواند ذرات معلق کمتری در هوا آزاد کند، کیفیت واقعی گاز CNG را مشخص می‌کند و برای آن نسبت به سه سوخت دیگر برتری ایجاد می‌کند. قاعدتاً گاز CNG زمانی که به‌عنوان سوخت خودرو تولید می‌شود باید دارای این ویژگی‌ها باشد، اما در مواردی لزوماً تمامی استانداردهای تصفیه و پالایش هم رعایت نمی شوند.

اگر سیاست‌های کلان وزارت نفت بر مبنای استفاده از گاز CNG است و قرار بر این است که بازرسی و توسعه خودروهای گازسوز در دستورکار قرار گیرد، بهتر است چند اقدام دیگر نیز با آن همراه شود.

نخستین اقدام توسعه جایگاه‌های سوختگیری گاز CNG در سراسر کشور است، چون یکی از مشکلات فعلی در راه توسعه استفاده از خودروهای گازسوز، صف‌های طولانی سوخت‌گیری در ایستگاه‌های گاز مخصوصاً در کلان‌شهرهایی است که با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند.

نکته دیگر هم طراحی و توسعه موتورهایی بر مبنای سوخت گاز است، در این راه باید از توان طراحی شرکای خارجی متخصص در این زمینه سود جست، چون در غیر این صورت به دلیل مشکلات ذکر شده، استفاده از ماشینهای دوگانه‌سوز با موتور پایه بنزینی اقبال چندانی نخواهد داشت.

آخرین نکته هم سؤالی درباره سیاست‌گذاری توسعه انرژی در ایران است. در حالی که جهان در حال حرکت به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی و حذف کامل استفاده از سوخت‌های فسیلی در شهرها است، توسعه استفاده از گاز به عنوان منبع سوخت بر چه مبنایی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است؟ شاید پاسخ درست به این سوال، باعث شود طرحی دیگر در زمینه انرژی مصرفی خودروها در ایران درانداخته شود.

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا