از یک رمز عبور برای دو حساب کاربری استفاده نکنید

بسیاری از کاربران امروزی چندین حساب کاربری مختلف در اختیاردارند، پست الکترونیکی (ایمیل)، حساب کاربری در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی، دستگاه‌های خانگی غیره موجب شده‌اند که افراد مجبور باشند چندین رمز عبور مختلف را در اختیار داشته باشند. بااین‌حال بسیاری از ما فکر می‌کنیم که بهتر است برای فراموش نکردن رمزهای عبور بهتر است به سراغ استفاده از یک رمز عبور برای چند حساب کاربری برویم. به‌صورت دقیق‌تر، 89 درصد کاربران جهان چنین فکری را می‌کنند ولی در عمل این کار به معنای خودکشی دیجیتالی است.

این کار مانند این است که کلید خودرو، خانه، گاوصندوق، محل کار و … یکی باشند و با گم شدن کلید یا دزدیده شدن یا کپی شدن آن، تنها یک مرکز را از دست نخواهید داد بلکه تمامی حساب‌های کاربری شما درخطر قرار خواهند داشت. متخصصان امنیتی معتقدند که به‌هیچ‌عنوان نباید از یک رمز عبور برای بیش از یک حساب کاربری استفاده کرد.

متخصصان امنیتی دراین‌باره پیشنهاد‌هایی دارند، برای مثال سامانتا مک لیود (Samantha MacLeod) به‌عنوان متخصص امنیت در بانک ME درباره وضعیت موجود می‌گوید: «امروزه هر فرد به‌صورت متوسط به 19 رمز مختلف برای خدمات دیجیتالی مورد استفاده خود نیاز دارد. متاسفانه کاربران دیجیتالی تمایل به استفاده از ترکیب‌هایی ساده برای رمز دارند که در نرم‌افزارها و دستگاه مختلف نیز آن‌ها را تکرار می‌کنند. دیگر مورد نگران‌کننده نیز این است که برخی از افراد رمز عبور خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند تا نیازی به پرداخت هزینه عضویت به ازای هر فرد نباشند.»

یک راهکار برای رفع این مشکل را می‌توان تائید هویت از طریق نشانگرهای حیاتی دانست. 71 درصد کاربران شرکت‌کننده در یک نظرسنجی امنیتی اعلام کرده‌اند که استفاده از اسکنر اثرانگشت یا اسکنر مردمک چشم، بسیار آسان است. همچنین 67 درصد آن‌ها اعلام کرده‌اند که استفاده از حسگرهای زیستی را امن‌تر از رمز عبور می‌دانند.

مک لیود دراین‌باره می‌گوید: «آسان‌ترین راه (برای مدیریت این مشکل) این است که از سیستم‌های ایجاد رمز استفاده کنید. این سیستم‌ها برای هر حساب کاربری یک رمز جدید می‌سازند و شما تنها طول و پیچیدگی آن را تغییر می‌دهید. راه دیگر نیز این است که رمزهای نیرومند بسازید و آن‌ها را در یک گاوصندوق آنلاین ذخیره کنید.»

دیگر مورد مهم این است که نباید از رمزهای مسیری (پترن) استفاده کنید زیرا این رمزها به‌شدت ازنظر امنیتی مشکل‌ساز هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را کپی کرد. به‌این‌ترتیب اگر از نرم‌افزارهای مدیریت رمز استفاده نمی‌کنید نیز سعی کنید رمزهایی پیچیده و غیرتکراری را استفاده کنید تا امنیت خود را در محیط‌های آنلاین حفظ کنید.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا