آیا هنوز هم حیوانات در حال تکامل‌اند؟

به گزارش سیناپرس اصفهان انسان‌ها و حیوانات پیوسته در حال تکامل‌اند. این فرایند تکامل از همان اولین موجودات پدید آمده بر روی زمین شروع شده و تا پایان حیات و زندگی جهان نیز ادامه خواهد داشت. چیزی که باعث می‌شود روند تکامل، امروزه جالب و عجیب به نظر برسد این است که در بعضی موارد این فرایند با سرعت انجام می‌گیرد. گاهی اوقات به قدری سرعت فرایندهای تکاملی زیاد است که انسان‌ها می‌توانند تغییرات بوجود آمده را پس از گذشت تنها چند نسل مشاهده کنند.

این تکامل سریع را می‌تواند انسان‌ها سبب شده باشند یا اینکه شرایط آب و هوایی و دیگر عوامل زیستی از دلایل آن باشند. انسان‌ها با محدود کردن شرایط محیطی، حیوانات را مجبور کرده‌اند تا به روش‌های نوینی تکامل یابند که از جمله می‌توان به نیاز و روی آوری به تغییرات ژن‌های پنهان یا ژن‌هایی که برای مدتی طولانی مخفی و خاموش مانده‌اند به جهت تامین و برطرف سازی احتیاجات و خواسته‌های امروز، اشاره نمود.

شاید پشه متروی لندن بهترین مثال از نوع تکامل سریع بین حیوانات باشد. در حدود 150 سال پیش که کارگران سخت مشغول حفر تونل‌هایی برای متروهای لندنی بودند، شماری از پشه‌های زیرک، پنهانی به زیرزمین نفوذ کردند و در آنجا ساکن شدند. از آن زمان تا به حال، جمعیت این ساکنین زیرزمینی به شکل منحصر به فردی تکامل یافته است. این پشه‌های زیرزمینی از انسان‌ها تغذیه می‌کنند، در حالیکه گونه‌ای از آنها که بر روی زمین ساکن هستند از پرنده‌ها برای تامین خوراک خود استفاده می‌کنند. نکته مهم‌تر اینکه این دو گروه دیگر نمی‌توانند با هم آمیزش داشته باشند. با اینکه کارشناسان با در نظرگیری این دو گروه به عنوان دو گونه متفاوت یا دو نوع متفاوت از یک گونه مخالف‌اند، اما به هر حال کاملا واضح است که در مدت زمان نسبتا کوتاهی این تکامل صورت گرفته است.

اما گونه‌های کمی بزرگتر چگونه تکامل می‌یابند؟ شاید فکر کنید حیوانات بزرگتر نمی‌توانند به سرعت پشه‌های معمولی به تکامل برسند، اما باید بدانید که تکامل سریع فقط به دنیای پشه‌ها محدود نمی‌شود. خارپشت دریایی سواحل استرالیا اخیرا به دو زیرگونه تغییر کرده است که زمان تخم‌ریزی کاملا متفاوتی دارند و بعلاوه این دو دسته نمی‌توانند با هم جفت‌گیری داشته باشند. 10 مارمولک کوچک که در سال 1971 در جزیره پد میکرارو جا ماندند، فقط طی سه دهه دستخوش تغییرات زیادی شدند _قدرت گاز گرفتن آنها افزایش یافته، سر آنها بزرگتر شده و دستگاه گوارش آنها نیز به جهت سازگاری و بقا در شرایط محیطی این جزیره، به کلی تغییر کرده است. نهنگ‌های کوتاه قامت و آبی قطب جنوب هم به دلیل تغییرات آب و هوایی به نظر می‌رسد با آمیزش با هم گونه‌های ترکیبی جدیدی در آینده بوجود آورند.

برای اینکه مثالی در ابعاد بزرگتر هم زده باشیم، فیلی تنومند را در نظر بگیرید. شمار زیادی از این فیل‌ها به خاطر عاج ارزشمندشان شکار شده‌اند، به همین جهت این حیوانات قدرتمند به نحوی تکامل یافته‌اند که دیگر اصلا عاج ندارند. در سال 1969، بیش از 10 درصد از فیل‌های ماده در محدوده‌ مشخصی در زامبیا بدون عاج بودند. در حالیکه در سال 1989این رقم به بیش از 38 درصد افزایش یافت. این تغییرات به دلیل جهش ژنتیکی نادری است که برای فیل‌های بدون عاج امکان بقا و حیات را فراهم می‌کرد، حال آنکه دیگر اعضای خانواده آنها که عاج داشتند توسط صیادان معدوم می‌شدند.

ترجمه: سعيد انتظاري

منبع: howstuffworks.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا