استفاده از لابستر برای کشف منبع امواج گرانشی

امواج گرانشی ممکن است یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای تاریخ علوم بشری باشد بااین‌وجود کشف کردن منبع این امواج، کار آسانی نیست. برای انجام این کار نیز ناسا به یک منبع غیرمرسوم روی آورده است و می‌خواهد از لابسترها برای کشف منبع امواج گرانشی کمک بگیرد.

مرکز پروازهای فضایی گدارد (Goddard Space Flight Center) در مریلند، تحقیقات خود را در زمینه استفاده از لابسترها به‌عنوان یک مدل برای ساخت دستگاه‌های فضایی آغاز کرده است. این مرکز قصد دارد تا بتواند به دنبال رخدادهای کهکشانی‌ای بگردد که موجب ایجاد این پدیده رازآلود می‌شوند.

یکی از موارد بسیار مهم و کلیدی در بررسی امواج گرانشی را می‌توان این مورد دانست که آن‌ها به‌واسطه رخدادهایی بسیار کم یاب و پرانرژی به وجود می‌آیند. نمونه این رخدادها را می‌توان برخورد سیاهچاله‌های فضایی یا انفجار از نوع سوپرنوا دانست. این امر به این معنی است که ستاره شناسان باید پیش‌ازاین که بدانند کجا به دنبال این امواج بگردند، منبع آن را کشف کنند. به همین جهت نیز ناسا جهت بهبود امکان انجام این کار به سراغ تحقیقاتی ویژه رفته است که با سه مرکز مختلف انجام می‌شود و در سال 2019 میلادی، ادامه مسیر با یکی از این روش‌ها و ساخت و ارسال محصول نهایی بر اساس آن تعیین خواهد شد.

ایده اصلی بسیار ساده به نظر می‌رسد: ساخت ابزاری که بتوان آن را به ایستگاه بین‌المللی فضایی ارسال کرده و یا سوار یک ماهواره کرد تا بتواند تمامی آسمان‌ها را برای نشانه‌های اشعه ایکس و امواج گامایی که با رخدادهای پرانرژی مرتبط هستند، اسکن کند.

این دستگاه جدید ناسا که با نام تصویربردار محدوده عریض اشعه ایکس یا WFI شناخته می‌شود با تمامی موارد قبلی متفاوت است از سیستم عدسی‌ای استفاده می‌کند که با الهام گیری از چشمان لابستر طراحی‌شده است. لابسترها که شکارچیانی ویژه هستند می‌توانند در محیط‌هایی بسیار دشوار به زندگی ادامه بدهند و به همین دلیل نیز باید بتوانند در شرایطی که هر آن ممکن است خطری پیش روی آن‌ها آشکار شود، به‌سرعت خطر را شناسایی کنند. این نوع زندگی موجب شده است تا معماری چشمان آن‌ها از سلول‌های بسیار باریک و بلند تشکیل شده باشد و کمترین میزان نور را در هر جهتی بازتاب کند. این نوع چشمان موجب ایجاد وسعت دید بسیار بالایی برای این حیوانات می‌شود و به همین دلیل نیز لابسترها می‌توانند در تاریکی تقریبا مطلق نیز اطراف خود را ببینند. این نوع رویکرد موجب شده است تا دستگاه جدید ناسا بتواند به‌صورت دقیق امواج اشعه ایکس را در آسمان شناسایی کرده و این کار را با اسکن کردن محدوده‌هایی بزرگ انجام بدهند.

به این ترتیب این روش ناسا که قرار است تا در اواخر سال 2015 میلادی عملیاتی شود می‌تواند آینده شاخه بزرگی از علوم را در جهان ما تعیین کند.

منبع: newatlas