طراحی سیستم‌های تابشی پیشرفته مادون قرمز

به گزارش سیناپرس و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانش‌بنیان فنی و مهندسی «آرتینه صنعت پرتو» در دو حوزه «طراحی و ساخت سیستم‌های تابشی پیشرفته مادون قرمز» و «بازرسی سازه‌های فلزی شامل جوش و بتن» فعالیت و از توان متخصصان داخلی به نحو مناسبی استفاده می‌کند.

این شرکت با معرفی محصولات تابشی مادون قرمز 4 سال پیش به عنوان یکی از واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به شمار آمد. این شرکت پس از کسب تأییدیه‌های علمی معتبر داخلی، فاز تجاری‌سازی و توسعه محصولات را شروع کرده است.

به گفته اسماعیل گنجه مدیرعامل این شرکت، محصولاتی چون «کوره‌های عملیات حرارتی سطحی»، «خشک‌کن رنگ خودرو»، «خشک‌کن میوه و سبزیجات» و غیره در این شرکت به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

او همچنین می‌گوید: «ارائه خدمات آزمایشگاهی پس از عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در سال گذشته برای شرکت محقق شد و در حال حاضر شرکت، تأییدیه دانش‌بنیان را در حوزه ارائه کالا و خدمات دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز کسب کرده است.»

«طراحی و ساخت کوره‌ها»، «خشک‌کن‌ها»، «آون و محفظه‌های تابشی مادون قرمز»، «طراحی و ساخت کوره‌های المنتی دما و خلاء بالا»، «بازرسی غیرمخرب از سازه‌های فلزی و قطعات صنعتی»، «ارائه خدمات آزمایشگاهی به دانشجویان، اساتید و صنعتگران»، «انجام پروژه‌های مطالعاتی و صنعتی» و «ایجاد رابطه مستمر و پویا بین صنعت و دانشگاه» از دیگر خدمات ارائه شده توسط این شرکت است.

تابش فروسرخ (مادون قرمز) در علم فیزیک به قسمی از طیف امواج الکترومغناطیسی گفته می‌شود که طول موج آن‌ها بلندتر از دامنۀ نور مرئی و کوتاه‌تر از دامنۀ امواج رادیویی باشند. امواج فروسرخ در بازه بسامدی ۳۰۰ گیگاهرتز تا ۴۲۸ تراهرتز و طول موج ۱ میلی‌متر تا ۷۰۰ نانومتر قرار می‌گیرند.

امواج فروسرخ نوعی از امواج الکترومغناطیسی هستند که بعد از برخورد با جسم موجب گرم شدن آن می‌شوند. این امواج دسته‌ای از پرتوهای نامرئی خورشید هستند. به همین سبب وقتی در مقابل نور خورشید قرار می‌گیریم احساس گرما می‌کنیم. امواج فروسرخ دارای طول موج بیش تر از امواج مرئی و بسامد (فرکانس) کمتر از آن‌ها هستند. به همین دلیل در نمودار طیف الکترومغناطیس بعد از امواج مرئی قرار دارند. این امواج در نمودار، بعد از رنگ سرخ در امواج مرئی، که کم‌ترین شکست را نسبت به دیگر رنگ‌ها دارد قرار می‌گیرند. به همین سبب به آن‌ها امواج فروسرخ (مادون قرمز) می‌گویند.

گزارش: غزال غضنفری