رونمایی رسمی از دومین موتورجستجو در تیرماه

دکتر علیرضا یاری در گفتگو با مهر، در مورد آخرین وضعیت فعالیت موتورهای جستجوی بومی در کشور گفت: نسخه جدید موتور جستجوی بومی «پارسی جو» که ارتقا یافته نسخه آزمایشی این پروژه است، تیرماه امسال رونمایی رسمی می شود. وی ادامه داد: موتورهای جستجو از نظر الگوریتم های رتبه بندی و مستندات موجود با یکدیگر تفاوت دارند و به همین دلیل موتور جستجوی پارسی جو با دارا بودن سرویس ترجمه ماشینی انگلیسی به فارسی و تصویر و ویدیو تفاوتهایی با موتور جستجوی «یوز» دارد که چند ماه گذشته به بهره برداری رسید.

یاری با اشاره به ویژگی های راه اندازی موتور جستجوی بومی در کشور گفت: هدف از راه اندازی جویشگر بومی، جستجوی زبان فارسی در محیط وب است که هم اکنون دو موتور جستجوی بومی «یوز» و «پارسی جو» در حوزه مستندات فارسی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی ملاک ارزیابی موتورهای جویشگر را تعداد صفحات آن ندانست و گفت: تعداد صفحات با کیفیت که از سوی موتور جستجو ایندکس شده و همچنین نحوه رتبه بندی و نمایش صفحات، ملاک ارزیابی بهتری برای جویشگر محسوب می شود.

دبیر شورای راهبری موتور جستجوی بومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه موتورهای جستجوی پارسی جو و یوز بالغ بر ۵ سال است که شروع به کار کرده و هم اکنون برای تجاری سازی نیاز به حمایت دارند، گفت: هر یک از این پروژه ها نیازمند سرور و پهنای باند با حجم بالایی برای پردازش هستند.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران در مورد ویژگی های موتور جستجوی پارسی جو گفت: تعداد صفحات ایندکس شده توسط موتور جستجوی پارسی جو حدود ۵۰۰ میلیون صفحه است و ارائه سرویس های بومی، جستجوی کالا، خبرهای فارسی، اطلاعات داخلی، امکان جستجوی هوشمندانه سرویس ها و ترجمه ماشینی، نقشه، تصویر و ویدئو از جمله ویژگی های این جویشگر بومی است.اواخر سال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از نخستین موتور جستجوی بومی با نام  یوز که قابلیت ارائه مستندات در زبان فارسی را دارد رونمایی کرد.

در راستای حمایت از کسب و کارهای مرتبط با جویشگر بومی سال گذشته شورای راهبری موتور جستجوی بومی نیز تشکیل شد و فراخوان حمایت از این نوع کسب و کار از سوی مرکز تحقیقات مخابرات اعلام شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا