به نام هفته جهانی فضا

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، پرده اول:

ماهواره Sputnik 1، پرچمدار کاروان بشر برای اکتشافات فضایی نخستین ماهواره ای بود که به مدار زمین پرتاب شد.
پرده دوم:
10 اکتبر 1967، درست 10 سال بعد از پرتاب Sputnik 1، نخستین معاهده استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو (Outer Space Treaty) در سازمان ملل به امضا رسید.
پرده سوم:
در سال 1999 یعنی 42 سال بعد از Sputnik 1، سازمان ملل تصویب قطع نامه‌ای که به موجب آن فاصله بین این دو رویداد تاریخی به عنوان «هفته جهانی فضا» انتخاب شد. هدف از این کار، ترویج و توسعه دانش فضایی و آشناسازی عموم مردم جهان از نقش فناوری فضایی در بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها روی زمین اعلام شد.
در طول این هفته انجمن‌ها، مراکز فضایی، کمپانی‌های هوافضایی و حتی موزه‌ها در اقصی نقاط جهان در جهت آموزش و آگاهی بخشی برنامه‌ها و رویدادهای کم نظیر و متعددی برگزار می‌کنند. رویدادهای از پیش هماهنگ شده‌ای که توجه عموم رسانه‌ها را به شدت جذب نموده و در نهایت موجب نائل آمدن هفته جهانی فضا به اعداد و ارقام هیجان انگیز زیر در سال 2016 شده است:
• بیش از 2700 رویداد مختلف در سراسر دنیا
• نمایش و اجرای این نمایشگاه‌ها و کارناوال‌ها و رویدادها در بیش از 86 کشور دنیا
• بیش از 2 میلیون مخاطب و نزدیک به 500 میلیون پوشش رسانه‌ای
انجمن هفته جهانی فضا (World Space Week Association) با همکاری سازمان ملل به عنوان نوک هرم مدیریت به هدایت تیم‌های مختلف و تحت نظر خود می پردازد. اسپانسر امسال WSWA شرکت معتبر و بنام لاکهید مارتین (Lockheed Martin) است. این انجمن هرساله موضوعی را برای هفته جهانی فضا (WSW) انتخاب می کند تا تمام فعالیت‌ها و رویدادهای صورت گرفته در جهان را پیرامون این شعار برنامه ریزی می کند. این انجمن شعار هفته جهانی فضا در سال 2017 را «کشف دنیاهای جدید در فضا» اعلام کرده است.
اهداف:
همواره می‌دانیم انسان به لطف قهرمانان و سمبل‌هاست که در پی اهداف رو به جلو حرکت می کند. قهرمانانی که الگوی بسیاری از جوانان می شوند یا سمبل‌هایی که خط مشی قشر عظیمی از مردمان این کره خالی را  جهت داده و تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما عاشقان فضا و تکنولوژی و اکتشافات در هفته جهانی فضا که به نامشان ثبت شده و خود را میزبان بلامنازع می‌دانند چه رویکردی را دنبال می کنند؟
1. فراهم ساختن اهرم‌های منحصر به فرد در حوزه فضایی و آموزش همگانی.
2. تعلیم و افزایش معلومات مردم جهان در مورد مزایایی که از این مقوله مهم یعنی فضا، فناوری، اکتشافات.
3. تشویق به استفاده مناسب و بهتر از فضا توسط سازمان‌های کشوری جهت توسعه اقتصادی پایدار.
4. نمایش حمایت عمومی به برنامه‌های فضایی.
5. تهییج جوانان در مورد علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات.
6. توسعه همکاری‌های بین المللی در زمینه گسترش آموزش و گسترش حوزه‌های فضایی.

برای تحقق اهداف تعریف شده و با توجه به امکانات هر کشور ممکن است هر گونه برنامه‌ی ترویجی از سوی نهاد‌ها، مراکز، مدارس و یا برنامه‌های انفرادی درباره‌ی موضوعات مختلف فضایی انجام شود. از جمله می‌توان به برگزاری سخرانی در حوزه علوم فضایی، چاپ پوستر، مسابقات نقاشی یا داستان‌نویسی برای سنین مختلف، ساخت ماکت‌های فضایی و هر گونه‌ فعالیت ترویجی در این حوزه اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا