بنزین تهران مشکل دارد یا ندارد؟

این موضوع دو روزی بر تیتر یک خبرگزاری‌ها نشست تا این‌که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که وجود مشکل فرآیندی در واحد کاهش میزان گوگرد پالایشگاه امام خمینی شازند دلیل اصلی افزایش نگران‌کننده گوگرد بنزین توزیعی در تهران بوده است. این اعلام نشان داد که خبرهای اعلام شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درست بوده است.

اما حالا محمد رستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران روز گذشته در گفتگوبا ایرنا ماجرا را تکذیب کرده است:« کیفیت سوخت مصرفی در شهر تهران به صورت مستمر و مرتب از طریق سازمان استاندارد بررسی و کنترل می شود و براساس نتایج همین بررسی های علمی، سوخت مصرفی شهر تهران هیچ مشکلی ندارد».

این تکذیب بر پازل سردرگرم کیفیت سوخت و متعاقب آن کیفیت هوا در تهران در آستانه فصل سرما و وارونگی افزوده است. برای فهم بهتر ماجرا بد نیست نگاهی بیندازیم به نمودارهای منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران.

همان‌طور که در نمودارهای بالا دیده می‌شود کیفیت بنزین برای جایگاه‌های منتخب مرکز شهر نشان دهنده رشد میزان بنزن در بنزین شهر است که البته به جز بنزین سوپر جایگاه معلم بقیه هنوز در سطح استاندارد قرار دارند. در مورد گوگرد اما ماجرا کمی تفاوت دارد و در حالی که میزان مجاز گوگرد که تاثیر بسیاری بر کیفیت هوای وتولید ذرات معلق دارد، 50 ذره در یک میلیون ذره است،در برخی جایگاه‌ها به سه برابر رسیده است. تنها نکته مبهم در این مورد این است که گویا مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حوصله پایش گسترده‌تر را نداشته و سر و ته کار نمونه برداری را در همان حوالی دفتر مرکزی شرکت هم آورده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد، این نمونه برداری همان‌طور که شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرده درست بوده و میزان این آلاینده‌ها که البته زمان دقیق نمونه‌برداری آن‌ها هم اعلام نشده بالا رفته است.

با این حال همان‌طور که معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران اعلام کرده؛ اگر این میزان افزایش که برخی خبرگزاری‌ها آن‌را نگران کننده خوانده‌اند را در مقابل ارقام وحشتناک گوگرد و بنزن موجود در بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها در سال‌های 88 تا 91 قرار دهیم آن اتفاق را باید فاجعه ملی بنامیم، در حالی که در آن سال‌ها خبری از این موضع گیری‌ها نبود. در آن سال‌ها هرچند بارها از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام شد که  میزان گوگرد تا 8000 ذره در میلیون ذره رسیده و غلظت بنزن که بسیار سرطان‌را است تا 400 برابر افزایش یافته، شاهد نگرانی کسی نبودیم و این کاش نگرانی برای سلامتی مردم به دور از جهت گیری‌های سیاسی اتفاق بیفتد، چون همین پایش در جهت استاندارد ماندن بنزین برای سلامت بسیار اهمیت دارد.

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا