ورزش + مکمل ال‌کارنیتین درمان دیابت نوع دو

عوارض عمده و طولانی‌مدت ناشی از دیابت، شامل بیماری‌های قلبی عروقی، نفروپاتی، آرترواسکلروز و سندروم متابولیک می‌باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دیابت می‌تواند منجر به رهاسازی مولکول‌هایی در بدن شود که سیستم ایمنی بدن را از کار انداخته و یا در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کنند.

به عقیده متخصصان، رژیم غذایی و داروها به‌تنهایی در درمان و کنترل بیماری دیابت مؤثر نیستند، بلکه ورزش نیز بایستی به‌عنوان بخشی از برنامه مدیریت این بیماری در نظر گرفته شود.

در پژوهشی که در این راستا توسط محققین کشورمان انجام شده، 58 زن مبتلا به دیابت نوع دو از شهرستان شاهرود مشارکت داشته‌اند و تأثیر مواردی چون ترکیب تمرینات ورزشی و مصرف مکمل امگا3، ترکیب تمرینات ورزشی و مصرف مکمل ال‌کارنیتین و ترکیب تمرینات ورزشی و مصرف هر دو مکمل به مدت 8 هفته بر روی بیماران فوق مورد آزمایش واقع شده است

به عقیده متخصصان، رژیم غذایی و داروها به‌تنهایی در درمان و کنترل بیماری دیابت مؤثر نیستند، بلکه ورزش نیز بایستی به‌عنوان بخشی از برنامه مدیریت این بیماری در نظر گرفته شود..

نتایج این پژوهش که توسط محققین دانشگاه صنعتی شاهرود انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف 8 هفته مکمل امگا3 و ال‌کارنیتین بعد از انجام تمرینات ترکیبی، باعث ایجاد تغییر در پارامترهای خونی افراد می‌شود.

در این مطالعه، کاهش گلبول‌های سفید در گروهی که فقط مکمل دریافت کردند و تمرینی نداشتند به‌صورت معناداری ملاحظه شده است. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، 8 هفته تمرینات ترکیبی، به‌طورکلی باعث افزایش گلبول‌های قرمز می‌شود، اما این افزایش در بین گروه‌هایی که دو مکمل را هم‌زمان و یا جداگانه مصرف کرده باشند، تفاوت قابل‌توجهی خواهد داشت. بنا بر گفته محققین، این افزایش مربوط به مواردی چون کاهش حجم پلاسما، افزایش جریان خون در بافت‌های فعال و اختلاف خون سرخرگی-سیاهرگی در اثر تمرینات ورزشی و به دنبال آن، آزاد شدن گلبول‌های قرمز در گردش خون عمومی بوده است.

محققین درنتیجه گیری کلی از پژوهش خود که یافته‌های آن در قالب مقاله‌ای علمی پژوهشی در فصلنامه پژوهشی «خون» وابسته به مرکز تحقیقات سازمان انتقال خون به چاپ رسیده، اظهار داشته‌اند که مصرف هر دو مکمل امگا3 و ال‌کارنیتین در ترکیب با تمرینات ورزشی، می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به دیابت نوع دو مؤثر باشد، به‌طوری‌که تعداد گلبول‌های سفید خون آن‌ها را کاهش داده و همچنین با افزایش تعداد گلبول‌های قرمز، باعث افزایش میزان اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن گردد و از این نظر باعث تقویت کارایی بدن می‌شود.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: حسنی، ع. و قربانی، م. 1396. مقایسه تاثیر مصرف مکمل امگا ۳ و ال‌کارنیتین با تمرینات ترکیبی بر شاخص‌های هماتولوژی زنان دیابتی نوع ۲. خون، 14(2): 146-140.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا