آلزایمر؛ پنجمین علت مرگ و میر در ایران

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر مریم نوروزیان روز دوشنبه در نشست خبری انجمن آلزایمر ایران به مناسبت روز جهانی آلزایمر (31 شهریور) اظهار کرد: بسیاری از عوامل مانند بی سوادی، چاقی، کاهش فعالیت بدنی، کاهش تعاملات اجتماعی، مصرف سیگار و ابتلا به بیماری های قلبی، مغزی، دیابت و چربی خون بالا از جمله علل اکتسابی است که جدای از عوامل ژنتیکی می تواند سبب بروز آلزایمر شود.

وی افزود: آلزایمر درمان قطعی ندارد و تحقیقاتی در این زمینه در سطح دنیا درحال انجام است و تنها می توان با انجام اقداماتی از بروز پیشگیری، سن ابتلا به آن را به تعویق انداخت و با تشخیص به موقع از شدت آن پیشگیری کرد.

30 درصد موارد ابتلا به آلزایمر قابل پیشگیری است
موسس اولین کلینیک حافظه ایران با بیان این که می توان تا 30 درصد از بروز آلزایمر پیشگیری کرد، افزود: یادگیری یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه است که می تواند تا هشت درصد از بروز آلزایمر پیشگیری کند.
نوروزیان گفت: پیشگیری از آلزایمر از کودکی شروع می شود؛ بنابراین هرچه افراد در کودکی مطالب بیشتری یاد بگیرند حتی مهارت های عملی یا یادگیری یک یا دو زبان دیگر، احتمال ابتلای آنان در بزرگسالی به آلزایمر به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داد: افرادی که دو تا سه زبان یادگرفته اند، سه تا چهار برابر کمتر از سایرین به آلزایمر مبتلا می شوند. حتی یادگیری مهارت های عملی مانند بافندگی و باغبانی می تواند در این زمینه موثر باشد.
نوروزیان با بیان اینکه پیشگیری از آلزایمر با انجام کارهای ساده نیز امکان پذیر است، توصیه کرد: افراد برای رفتن به محل کار هر روز یک مسیر جدید انتخاب کنند و از تکرار یک مسیر پرهیز کنند؛ این مساله می تواند مغز را به چالش بکشد و از بروز آلزایمر پیشگیری کند.
وی ادامه داد: چاقی و اضافه وزن، مصرف غذاهای آماده و چرب و کم تحرکی از عوامل خطر بروز آلزایمر به شمار می روند و افرادی که مشغله کاری زیادی دارند و نمی توانند به ورزش های گروهی بپردازند، باید برای پیشگیری از چاقی و در نهایت آلزایمر کالری کمتری روزانه مصرف کنند و کارهای ساده ای مانند بالارفتن از پله یا انجام کارهای خانه به صورت سریع را انجام دهند زیرا گفته می شود این گونه فعالیت ها نیز جزو فعالیت های بدنی به حساب می آیند.
نوروزیان درمان افسردگی و افزایش روابط اجتماعی سالم و فعالیت های ذهنی مانند شنیدن، نوشتن و نگارش همزمان مانند حرفه خبرنگاری را از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این زمینه برشمرد.

 پیشگیری از آلزایمر در سالمندان
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص راه های پیشگیری از آلزایمر در سالمندان نیز توضیح داد: انجام چکاپ های دوره ای مانند بررسی قند و چربی خون، پیشگیری و تشخیص و درمان به موقع افسردگی می تواند در تشخیص به موقع و پیشگیری از بروز آلزایمر در سالمندان موثر باشد.
نوروزیان ادامه داد: داشتن معاشرت های اجتماعی با همسالان و افراد جوان تر خانواده، مثبت اندیشی، شرکت در برنامه های گروهی در فرهنگسراها و سرای محله ها و مشارکت در امور خیریه نیز می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.
وی در خصوص تاثیر مشارکت در امور خیریه برای پیشگیری از آلزایمر گفت: نتایج یک مطالعه نشان می دهد احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که در فعالیت های خیریه مشارکت دارند و یا حتی از حیوانات خانگی نگهداری و یا باغبانی می کنند، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و مساله مهم در هر سه این فعالیت ها 'موضوع نگهداری' است.

لزوم توجه جدی به اختلالات حافظه در سنین بالای 65 سال
نوروزیان گفت: فراموشی که سنین پایین رخ می دهد مانند فراموش کردن اسامی افراد، اتفاقات اخیر یا مکان اشیا مهم است اما نمی توان به آن آلزایمر گفت و نسبت به آن نگران شد زیرا بسیاری از افراد به دلیل مشغله های زیاد در زندگی دچار این گونه مسایل می شوند اما مساله مهم فراموشی در سنین بالای 65 سال است.
وی توضیح داد: هرگونه اختلال یا فراموشی در سنین بالای 65 سال باید جدی گرفته شود و اطرافیان سالمندان نباید آن را جزو اقتضائات سن بالا تصور کنند و از کنار آن بگذرند.

افزایش جمعیت سالمندان ایران نسبت به کودکان در سال 2040
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که در سال 2040 جمعیت سالمندان ایران نسبت به کودکان بیشتر خواهد بود.
نوروزیان افزود: این مساله نشان دهنده این است که باید از هم اکنون به فکر مشکلات سالمندان بود؛ سالمندان مشکلات زیادی دارند و در کشور ما نهادها و امکانات و تجهیزات به تناسب شرایط سالمندان تعریف نشده اند.
وی ادامه داد: متولدین سال 1360 حدود 35 سال دیگر وارد دوره سالمندی می شوند و مسئولان باید برای مواجهه مناسب با این مساله از هم اکنون برنامه ریزی کنند؛ معابر خیابان ها، پیاده روها، آسانسورها و بسیاری دیگر از امکانات شهری و ساختمانی برای سالمندان مناسب نیستند و باید تغییراتی در آنها صورت گیرد.
نوروزیان اظهار کرد: اکنون سیستم یا نهادی در کشور وجود ندارد که سالمندان در صورت بروز مشکل با آن تماس بگیرند و طلب کمک کنند؛ بسیاری از سالمندان تنها زندگی می کنند و اگر مشکلی برای آنان پیش آید ممکن است تا چند روز کسی مطلع نشود و به این ترتیب جان آنان در خطر است.
وی به راه اندازی رشته طب سالمندی در کشور اشاره کرد و گفت: این رشته 60 سال پیش در انگلیس و در ایران حدود پنج سال پیش راه اندازی شده است؛ در این مدت 9 متخصص طب سالمندی فارغ التحصیل شده اند اما با توجه به رشد جمعیت سالمندان کشور این تعداد بسیار اندک است و باید به گسترش این رشته و تربیت پزشکان و پرستاران متخصص در حوزه سالمندان توجه بیشتری شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا