فعالیت فن‌ بازارها در 16 استان

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر اکبر قنبرپور با اشاره به اینکه فن بازار ملی ایران از سال 83 فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: اکنون بیش از یک دهه از عمر فن بازار می‌گذرد.

وی ادامه داد: فن بازار یک دوره گذار را طی کرد؛ در مرحله اول که حدود هشت تا 9 سال طول کشید، فن بازار مرجع اطلاعات فناوری و بانک اطلاعاتی خود را در کشور تقویت کرد و پس از آن وارد عملیات تجاری شد و ماموریت‌های خود را تغییر داد.

رئیس فن بازار ملی ایران از سه ماموریت مهم فن بازار شامل بازاریابی محصولات فناورانه، خدمات تبادل فناوری و سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری یاد و اظهار کرد: فن بازار در کنار این سه ماموریت، مثل گذشته به فعالیت بانک اطلاعات فناوری خود نیز ادامه داد.

به گفته وی، از حدود پنج سال گذشته که ماموریت‌های فن بازار تغییر کرد، حدود 200 میلیارد تومان تبادلات فناوری در فن بازار انجام شده که اکثر این فعالیت‌ها توسط کارگزاران در استان‌های مختلف انجام شده است.

قنبرپور با بیان اینکه از سال 93 و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فن‌بازارهای استانی هم در نقاط مختلف تشکیل شد، عنوان کرد: اکنون 16 استان کشور صاحب فن‌بازار هستند و حدود 65 درصد جمعیت کشور تحت پوشش فن‌بازار قرار دارند.

وی پیش بینی کرد که تا دو سال آینده سایر استان‌های کشور نیز صاحب فن بازار شوند و افزود: البته در برخی از استان‌ها زیرساخت‌های ایجاد فن بازار فراهم نیست و زمان بیشتری نیاز است، اما اکنون همه استان‌هایی که صنعتی هستند و زمینه‌های فناوری دارند، صاحب فن بازار هستند.

رئیس فن بازار ملی ایران ایجاد فن بازارهای تخصصی را نیز ازجمله برنامه‌های در دست اقدام دانست و خاطرنشان کرد: این فن بازارها در هشت فناوری دارای اولویت "الف" در نقشه جامع علمی کشور شامل فناوری فرهنگی، فناوری زیست محیطی، فناوری هسته‌ای، فناوری نانوتکنولوژی، فناوری بایوتکنولوژی، فناوری نفت و گاز، فناوری هوا فضا و فناوری علوم شناختی راه‌اندازی خواهند شد.

قنبرپور از راه‌اندازی اولین فن بازار تخصصی در حوزه نفت و گاز خبر داد که با همکاری شرکت ملی گاز انجام شده است.

وی تاکید کرد: در حال مذاکراتی با وزارت بهداشت برای بخش‌هایی از فناوری محیط زیست و بایوتکنولوژی هستیم که این فن بازارهای تخصصی را هم راه‌اندازی کنیم.

رئیس فن بازار ملی ایران گفت: در برنامه دیگری که داریم با همکاری شرکت فرابورس و بنیاد ملی نخبگان رویدادهایی برای ارائه و عرضه اختراعات به بخش صنعت و سرمایه‌گذاری برگزار می‌کنیم.

قنبرپور با بیان اینکه بسیاری از مخترعین در عرصه تولید، مدیریت کسب و کار و کارخانه‌داری توانمند نیستند، یادآوری کرد: در چنین مواردی گاهی نیاز است که اختراع را به صنعت مربوط به خودش واگذار کنیم تا آن را وارد بازار کند و یا اینکه یک سرمایه‌گذار را به مخترع لینک کنیم تا به صورت مشترک تجاری سازی ایده و اختراع را انجام دهند.

وی گفت: سرمایه‌گذارانی که با مخترعین مرتبط می‌شوند، فقط به لحاظ منبع مالی اهمیت ندارند، بلکه بسیاری از آنها دانش مدیریت و بازار را هم به همراه دارند که از آن به عنوان "پول هوشمند" (smart money) یاد می‌شود.

رئیس فن بازار ملی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی بورس ایده هم اشاره و تاکید کرد: این طرح به بازار جدیدی در ذیل شرکت فرابورس تبدیل شد و در خرداد سال 93  تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص بین پارک علم و فناوری پردیس و سازمان بورس منعقد شد که از سمت پارک مرکز فن بازار ملی ایران و از سمت بورس نیز شرکت فرابورس اجرای این تفاهم را بر عهده گرفتند.

به گفته وی، در این بازار سه مصداق مالکیت فکری شامل اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری عرضه می‌شود و تاکنون 210 مورد از این مصادیق در بازار معامله عرضه شده، 16 معامله صورت گرفته و ارزش معاملات 13.5 میلیارد تومان بوده است.

قنبرپور همچنین از برگزاری رویدادهایی با هدف معامله اختراعات هم خبر داد که قرار است با همکاری فن‌بازار منطقه‌ای و پارک علم و فناوری کرمانشاه یکی از این رویدادها در این استان برگزار شود.

وی تصریح کرد: این رویداد در حوزه صنایع شیمیایی و پلیمری است که اواخر آبان برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا