برندگان مسابقه دانش آموزی نور اعلام شد

اختتامیه دومین دوه مسابقه دانش آموزی نور در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور دکتر زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، دکتر صفاری نیا، دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص)، دکتر ستاری، رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) برگزار شد . نمایند گان استان های مختلف کشور به جز اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خوزستان،  کرمانشاه، گلستان و فارس در مراسم حضور داشتند.

در این دوره دو کشور، افغانستان و پاکستان به جایزه مصطفی پیوستند.

صفاری نیا گفت: کار علمی کار دفعی نیست علاقه مند شدن به کارعلمی نیازمند زمان، تمرین، تجربه و حضور در رویداد های علمی است. رویداد هایی مثل مسابقه نور زمینه را آماده می کند تا به علوم پایه نزدیک تر شویم.

وی افزود: امیدواریم این مسابقه زمینه را ایجاد کرده باشد که تک تک 65 هزار دانش آموزی که در این مسابقه شرکت کرده اند بیشتر به علم و علم آموزی علاقه مند شده باشند.

زرافشان با ابراز تاسف برای حادثه تصادف دانش آموزان و فوت شدن تعدادی از آنها، از جایزه مصطفی برای اینکه از دو سال قبل بخش دانش آموزی را به برنامه اضافه کرده و فرصتی فراهم کرده تا دانش آموزان پا به عرصه ی فعالیت علمی بگذارند تشکر کرد.

وی در توضیح نام مسابقه گفت: اسم این مسابقه نور گذاشته شده است. نام گذاری این مسابقه برای تجلیل از دانشمند بزرگ جهان اسلام، ابن هیثم می باشد که دو سال قبل دنیا برای تجلیل از او آن سال را سال نور گذاشت.

وی افزود: ابن هیثم دانشمندی است که بیشترین تحلیل و دستاورد را در عرصه نور انجام داده است. علاوه بر این ابن هیثم اولین فردی است که بنیانگذار پژوهش تجربی است یا به نوعی بنیانگذار علم تجربی می باشد. برای اینکه در پژوهش هایش از روش تجربی استفاده می کرد و از طرفی از روش استقرا بهره می برد. چند سال قبل یکی از ناشرانی که در حوزه دانش آموزی و کودک و نوجوان فعالیت می کرد کتابی را با عنوان «اولین دانش آموز تجربی » تألیف کرده بود که شرح زندگی ابن سینا بود و ناشر با رجوع به منابع، تلاش ها و کوشش های ابن هیثم را بررسی کرده بود.

نکته ای که در زندگی ابن هیثم مورد توجه است سختکوشی و تلاشی است که این دانشمند بزرگ برای غلبه بر شکست ها داشته است ؛ همان چیزی که خانم جکی به عنوان برگزیده جایزه مصطفی به آن توجه کرد و در سخنرانی دو سال قبل به این نکته اشاره کرد.

زرافشان درباره زمینه های بوجود آمده در کشور برای پژوهش توضیح داد: ما امروز در سراسر کشور بیش از 628 پژوهشسرای دانش آموزی داریم که با همکاری ستاد های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به آزمایشگاه هایی مجهز شده که شاید این آزمایشگاه ها در دانشگاه ها کمتر دیده شود. بیش از 68 آزمایشگاه نانو و همچنین اخیرا بیش از 4 استان به آزمایشگاه های سلول های بنیادی وزیست فناوری مجهز شده اند.

در انتهای اختتامیه اسامی برندگان مسابقه نور اعلام شد و با لوح از آنها تقدیر شد.

 

گزارش: نیوشا قمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا