زغال زیستی و تصفیه هوا!

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،محققان دانشگاه رایس (Rice University) مشخص کرده‌اند که استفاده وسیع از این زغال زیستی به‌ طرز چشمگیری هزینه‌های درمانی کسانی که اطراف مزارع کشاورزی ساکن هستند را کاهش خواهد داد. زغال زیستی از ضایعات چوب، کود و برگ به دست می‌آید.

با اضافه شدن به خاک کشاورزی بهره رشد محصول کشاورزی را افزایش می‌دهد، احتیاج خاک به کود را کاهش می‌دهد و به خاطر ساختار متخلخل خود می‌تواند نیتروژن درون خاک را که به‌ طور معمول به هوا آزاد می‌شود را در درون خود به دام بیندازد و از آزاد شدن آن به هوا جلوگیری کند. نیتروژن اکسید (NO) در باران‌های اسیدی، مه و دود شهری وجود دارد؛ و به‌ وسیله ماشین‌ها و نیروگاه‌ها تولید می‌شود. محققان مشخص کرده‌اند که بسته به نوع بافت خاک و زغال زیستی استفاده‌شده، انتشار نیتروژن اکسید موجود در خاک می‌تواند از بین ۰ تا ۶۷ درصد کنترل شود.

دانشمندان با محاسبات بیشتر دریافتند که کاهش ۶۷ درصدی انتشار نیتروژن اکسید در ایالات متحده امریکا می‌تواند اثرات زیان‌بار سالانه آلودگی هوا ایجادشده به‌ واسطه کشاورزی را ۶۰۰ میلیون دلار کاهش دهد. همچنین استفاده از زغال زیستی می‌تواند به کاهش ریزگردهای هوا که عموماً در تشکیل آن‌ها نیتروژن اکسید دخالت دارد، نیز کمک کند که اثر کاهش آن ده برابر بیشتر از اثر کاهشی لایه اوزن است.

این تحقیقات نشان‌دهنده این است که با ایجاد تغییراتی در صنعت کشاورزی می‌تواند اثرات مفیدی بر خاک و آب محیط‌زیست ما داشته باشد.