مسیر یابی سالمندان با کمک ربات های واکر

دانشمندان برای کمک به سالمندان یک واکر رباتیک ساخته اند که قادر است اطلاعات مربوط به محیط اطراف کاربر را گرفته و با او کمک کند تا بهترین مسیر را انتخاب نماید . یکی از مشکلات سالمندان راه رفتن در محیط های جدید و ناشناخته است .

ویتاریو باسو (Vittoria Basso) که 91 سال سن دارد ، داوطلب شده تا در موزه علوم ترنتو (Trento) در شمال ایتالیا در آزمایش این واکر رباتیک که یک تجربه علمی غیر معمول بوده ، شرکت کند . او از تجربه خود چنین می گوید : این واکر رباتیک همانند یک سیستم جی . پی . اس بوده همانند جی . پی . اسی که پسرم در ماشین خود دارد . این وسیله به آسانی مرا راهنمایی می کند و کمک می کند تا گم نشوم . به من اجازه می دهد تا مسیر درست را تشخیص دهم و بتوانم بدون ترس راه بروم .

این واکر بی سیم ، اطلاعات مربوط به محیط اطراف کاربر را به دست می آورد تا او را در انتخاب هایش راهنمایی کند .

این ربات اطلاعات محیط اطراف را از طریق اتصالات بی سیم گرفته و در اختیار کاربر قرار می دهد و به نوعی به راهنمایی کاربر می پردازد . ربات واکر مجهز به سنسورها ، دوربین ها ، سیستم تشخیص موانع و اجزای نرم افزاری بوده که با هدف گسترش بخشیدن و افزایش دادن زندگی مستقل سالمندان در خارج از خانه ساخته شده است .

السیو کلمبو (Alessio Colombo) از دانشمندان کامپیوتر دانشگاه ترنتو (University of Trento) در رابطه با این ویژگی های این ربات می گوید : ” الگوریتم های داخلی این ربات ،  تمام اطلاعات سنسورهای تعبیه شده درون آن را دریافت کرده و سپس به تجزیه و تحلیل این داده ها پرداخته  و در نهایت  آن ها در اختیار کاربر قرار داده و مسیری را پیشنهاد می دهد تا احتمال زمین خوردن و یا برخورد با موانع را کاهش دهد . برای نمونه این سیستم تلاش خواهد کرد تا از موانع محیطی و یا برخورد با افرادی که متوجه حضور کاربر و واکرش نشده اند ، دوری کند . “

لازم به توضیح است که ساخت و مونتاژ کردن این دستگاه و فن آوری آن در دانشگاه تورنتو انجام گرفته است . مهندسان ، این دستگاه را به دو فن آوری حسی و شناختی مجهز کرده اند تا رابطه آسان تری بین کاربر و دستگاه برقرار شود . پس از استفاده از این فن آوری ها ، دستگاه توسط افراد داوطلب مورد آزمایش قرار گرفته است .

هربرت شوستر (Herbert Schuster) یکی از داوطلبان آزمایش این ربات ، در باره تجربه خود در استفاده از این تکنولوژی  می گوید : ” با استفاده از این دستگاه ، شما در پیاده رو و یا هنگام عبور از خیابان و کوچه  امنیت بیشتری دارید . من فکر می کنم این دستگاه خوبی باشد و وقتی به مرحله تولید برسد و سالمندان بتوانند آن را تهیه کرده یا آن را اجاره کنند و مورد استفاده قرار دهند که فوق العاده خواهد بود .

دانشمندان امیدوارند تا بتوانند این واکر رباتیک را با قیمتی کمتر از دو هزار یورو وارد بازار سازند .

قابل ذکر است که مجهز کردن این دستگاه به فن آوری های پیشرفته کار آسانی نبوده و بر اساس گفته محققان ، آن ها از ترفندهایی خاص برای دستیابی به این هدف  استفاده کرده اند .

لوییجی پالپولی (Luigi Palopoli) مهندس کامپیوتر دانشگاه تورنتو و هماهنگ کننده این پروژه در این رابطه چنین توضیح می دهد :  ” ما تلاش کردیم تا این دستگاه را به گونه ای طراحی کنیم که از لحاظ مالی مقرون به صرفه باشد . سیستم های هوشمندی که در این دستگاه به کار رفته از سیستم عامل قوی اما ارزانی برخوردار است . این واکر همچنین قادر است با سیگنال های بی سیم سایر سنسورها و دوربین های محیط اطراف متصل شده و ارتباط برقرار کند . این مساله باعث می شود تا توانایی ما در افزایش ظرفیت سیستم با قیمت ارزان ، بیشتر شود . ما به این واکر رباتیک به عنوان جایگزین پرستار نگاه نمی کنیم چرا که این دستگاه تنها یک مکمل محسوب می شود . به عنوان مثال من فکر می کنم که این واکرها می توانند در خانه سالمندان مورد استفاده قرار گیرند و به این ترتیب  یک پرستار می تواند از ده ها سالمندی که از این فن آوری استفاده می کند ، مراقبت کند .

پژوهشگران اعلام کردند که این فن آوری برای اینکه وارد بازار شود آماده بوده و پیش بینی می شود تا حداکثر طی  دو تا سه سال آینده این کار عملی شود .

ترجمه : احسان محمدحسینی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا