برترین موتورهای درون سوز مدرن

بسیاری از شرکت های تولید خودرو به سراغ منابع انرژی جایگزین برای تامین توان وسایل نقلیه خود رفته اند ولی هنوز هم شرکت های فراوانی هستند که دست از استفاده از موتورهای درون سوز نکشیده اند. این موتورها دیگر به سبک و سیاق سابق مورد استفاده قرار نمی گیرند و رقابت امروزی برای سیستم های توربوی کوچک تر است. تعدادی از هوشمندترین خودروهای جهان از روش های ویژه ای برای بهینه سازی بیشتر و نیرومندتر کردن موتورهای درون سوز خود به کار می گیرند. در ادامه نگاهی به برترین موتورهایی که در این زمینه با بهینه سازی روبرو بوده اند می اندازیم.

مزدا اسکای اکتیو- ایکس (Skyactiv-X)

مزدا علاوه بر موتورهای هیبریدی و موتورهای الکتریکی خود، موتورهای درون سوز را نیز در خط تولید خود نگاه داشته است. نخستین موتور نسل جدید بنزینی این شرکت در سال 2019 میلادی روانه بازار خواهد شد. این موتور که موتور اسکای اکتیو- ایکس نام گرفته است قابلیت کار کردن مانند موتورهای بنزینی عادی را دارد ولی می تواند از روش های فشرده سازی مخلوط بنزین هوا برای تامین توان خودرو استفاده کند.

این روش ممکن است اندکی آشنا به نظر برسد زیرا موتورهای دیزلی به این روش عمل می کنند. با این وجود این روش موجب می شود که موتور بتواند در درجه حرارت پایین تری کار کرده و میزان انرژی از دست رفته به واسطه حرارت موتورهای بنزینی، کاهش پیدا کند.

اینفینیتی وی سی- تی (VC-T)

این موتور توانسته است تا مراحل آزمایشی خود را به خوبی پشت سر بگذارد و برای این راه از روش ویژه ای برای فشرده سازی استفاده کرده است. این موتور برای اطمینان پیدا کردن از عدم احتراق پیش هنگام مخلوط بنزین و هوا در هنگام گاز دادن به خودروی توربو شارژ شده، از کاهش ضریب فشرده سازی استفاده کرده است. تحت فشارهای اندک و زمانی که سیستم توربو حجم بالایی از هوا را در سیلندرها پمپ نمی کند، نرخ فشرده سازی کمتر نیز تاثیر کمتری بر روی موتور خواهد داشت و به همین دلیل در چنین شرایطی بهینه سازی وی سی- تی کمتر خواهد بود.

با این وجود هنگامی که در حال حرکت در مسیرهای طولانی هستید، وی سی- تی می تواند بهترین و بهینه ترین روش ممکن را برای شما انتخاب کنند که بالاترین نرخ ترکیب آن 14 به 1 است. با این وجود هنگامی که به شدت گاز می دهید، توربو شارژر شروع به اضافه کردن حجم بالایی از هوا به سیلندرها می کند که به صورت بدیهی موجب افزایش خطر برای موتور می شود و به همین دلیل نیز موتورهایی مانند WRX شرکت سوبارو همیشه بر روی نرخ فشرده سازی پایین تمرکز دارند.

نتیجه کار انجام شده بر روی موتور وی سی- تی این است که این فناوری می تواند مصرف سوخت را به میزان 27 درصد کاهش داده و در نار آن نیز موتوری را ارائه کند که تنها 10 کیلوگرم از یک موتور 4 سیلندر اینفینیتی سنگین تر است.

کوروس کم فری (Qoros QamFree)

متخصصان کوروس به جای استفاده از میله بادامک (میله ای که به چرخ دنده متصل می شود)، به سراغ استفاده از یک سری محرک الکترو هیدرولیک پنوماتیک رفته است که می توانند به صورت دقیقی کنترل هر یک از سوپاپ های موتور را برعهده بگیرند.

در بیشتر موتورها حرکت چرخشی میله بادامک موجب می شوند تا سوپاپ هایی که به واسطه فنرهای سوپاپ بسته شده اند، باز شوند. این فرایند موثر و کارآمد است ولی همیشه مرحله ای وجود دارد که در آن سوپاپ ها نیمه باز و تیمه بسته باقی می مانند و این امر به این معنی است که موتور نمی تواند همیشه در وضعیت بهینه کار کند.

حال شرکت Koenigsegg که یکی از شرکت های فعال بر روی پروژه FreeValve کار می کند، توانسته است تا موتورهایی را طراحی کند که بدون میله بادامک کار می کنند. محرک های الکتروهیدرولیک پنوماتیک این موتور می توانند ورود و خروجی سوپاپ ها را بهینه سازی کرده و مصرف سوخت را به میزان 12 تا 17 درصد بهبود بخشد. همچنین گفته می شود که این فناوری موجب می شود تا بتوان موتور را بسیار کوچک تر کند. به این ترتیب موتوری که در تصویر بالا مشاهده می کنید، 230 اسب بخار را بر روی حجم 1.6 لیتر ارائه می کند. این امر به معنی بهبود 47 درصدی توان و کاهش 15 درصدی مصرف سوخت است.

آئودی A4

آخرین نسخه آئودی A4، سبک تر و آیرودینامیک تر از نسخه های قبلی است. با این وجود این موتور توانسته است تا از نظر صرفه جویی در زمینه مصرف سوخت فراتر از حد انتظار عمل کند. این مدل در حقیقت یک موتور 2 لیتری و چهار سیلندری است که از روش حدیدی برای احتراق درون سوز استفاده می کند که موجب ایجاد یکی از بهترین صرفه جویی های موجود در این کلاس از خودروها شده است.

روش کاری این موتور این است که مدت به واسطه کاهش درجه میل لنگ از 200 به 140 درجه زمان ورودی به سوپاپ ها کاهش یافته است. این امر موجب شده است که موتور بتواند برخلاف فشارهای مرسوم در موتورهای سوپر شارژ، فشرده سازی را انجام بدهد.

نتیجه این امر نیز است که این موتور توربوشارژ شده 4 سیلندری می تواند توان 190 اسب بخار و 320 نیوتون متر را ایجاد کند و در کنار آن نیز تنها 5 لیتر بنزین در هر یکصد کیلومتر بسوزاند.

آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا