نانوذرات حامل RNA های دورشته ای محافظ گیاهان در برابر ویروس ها

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،با استفاده از مکانیسم تداخل RNA )RNAi) ، می توان ژن های بیماری زای پاتوژن را خاموش نمود. حتی بدون بیان این RNA ها در گیاه و صرفاً با پاشاندن قطعات RNA دو رشته ای روی گیاه ، پیش از این از تأثیر بعضی قارچ ها و بعضی بیماریزاهای دیگر جلوگیری شده بود.

اما ماندگاری و پایداری قطعات RNA دو رشته ای و نیز توانایی ورود آن ها به سلول های گیاهی همچنان باید بهینه شود. پژوهشگران دانشگاه کویینزلند استرالیا با استفاده از نانوتکنولوژی به این معضل پاسخ داده اند.

نانورُس (nanoclay) یک ساختار از صفحات سیلیکات لایه لایه است که با ایجاد تغییرات مختلف در ترکیب شیمیایی ، خواص مختلف سطحی می پذیرد. نوعی نانو رس به نام نانوصفحه های لایه ای هیدروکسید دو گانه (LDH) برای سوار کردن قطعات RNA دو رشته ای استفاده شده است. تشکیل کمپلکس RNA با این نانوصفحات ، می تواند به پایداری RNA کمک کند ، به گونه ای که تا ۳۰ روز بعد از پاشیدن این کمپلکس ها ، همچنان در گیاه و سطح آن پایدار باقی مانده و توسط نوکلئازها تجزیه نشدند.

علاوه بر پایداری، نانورس کمک می کند که قطعات RNA به صورت یکنواخت آزاد شده و در دسترس سلول قرار گیرد ، همچنین این نانومواد ، کاملا تجدیدپذیرند.

استفاده از نانوتکنولوژی برای سوار کردن قطعات RNA در سلول های انسانی و ژن درمانی راهبرد سابقه داری است. ایده گرفتن از این راهبرد در معرفی روش جدید برای استفاده در سلول های گیاهی ، می تواند یک روش نو برای کنترل بیماری های گیاهی به کشاورزان معرفی کند.