چه خبر از بازار آب؟

هر چند پیش از آن هم زمزمه‌هایی در مورد تشکیل بازار آب و قیمت گذاری اقتصادی روی آب در ایران انجام شده بود، اما آنچه این زمزمه‌ها در باره نیت تشکیل چنین بازاری را به واقعیت بدل کرد، سخنان 5 مرداد 1395 وزیر نیرو درهمایش اقتصاد بود. جایی که حمید چیت‌چیان از قصد وزارتخانه مطبوعش برای تشکیل بازار آب سخن گفت و بیان این قصد را با سخنانی هشدار آمیز و ترسناک درباره آن‌چه او بحران آب ایران خوانند در هم آمیخت.  به این ترتیب قیمت‌گذاری اقتصادی روی یکی از استراتژیک‌ترین منابع موجود در این سرزمین وارد فاز تازه‌ای شد. اما از آن زمان تاکنون هیچ گزارشی از سوی وزیر نیرو درباره بازار آب منتشر نشده است و امروز وزیر نیرو گفته است آب 1000 تومانی را 450 تومان می‌فروشیم.

در مجموع به نظر می‌رسد دو وزارت خانه اصلی وبدنه دولت از یک هماهنگی بین بخشی برای آماده کردن مقدمات فروش آب عاجز‌اند.این مقدمات شامل بهینه کردن مصرف آب، افزایش بهره‌وری کشت و تولید وتغییر الگوی کشت در برخی مناطق کشور است

این تنها چیزی است که بعد از یک سال از زبان وزیر نیرو درباره قیمت‌گذاری آب، آن هم آب شرب بیان شده است و نه کشاورزی که مهم‌‌ترین معضل این سرزمین است. در حالی که قیمت ارزان آب به طور قطع یک عامل مهم در الگو و سبک مصرف آب در کشورف مخصوصا بخش کشاورزی است. این روی‌کرد را می‌توان در همه بخش‌های به خصوص بخش پر مصرف کشاورزی به وضوح مشاهده کرد. عدم به روز رسانی شیوه‌های کشت و آبیاری محصولات در ایران به نحوی است که می‌توان به تشبیه گفت ما در مجموع همچنان شبیه کشاورزان اولیه حلال حاصل‌خیر به این کار مشغولیم و این وضعیت باید تغییر کند. اما در مجموع به نظر می‌رسد دو وزارت خانه اصلی وبدنه دولت از یک هماهنگی بین بخشی برای آماده کردن مقدمات فروش آب عاجز‌اند.

این مقدمات شامل بهینه کردن مصرف آب، افزایش بهره‌وری کشت و تولید وتغییر الگوی کشت در برخی مناطق کشور است. اما به جای این‌کار وزیر نیرو تنها درباره تنش آبی در شهرها هشدار می‌دهد، در اصفهان و شیراز هنوز برنج کاشت می‌شود و ما با خوشحالی مشغول صادرات صیفی‌جات به قطر مشغولیم و پیمانکاران کما فی السابق طرح‌های انتقال آب را به مدیریت آب کشور حقنه می‌کنند.

در چنین شرایطی سخن گفتن از اصلاح مصرف آب شرب هرچند ضروری است، اماتا قبل از اصلاح جنبه‌های مهم‌تر و حیاتی‌تر صنعت بیمار آب کرو بیشتر شبیه شوخی است. گویا شما تومور سرطانی بیماری در حال مرگ را رها کنید و به جایش به پانسمان انگشت زخم شده دست او بپردازید.

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا