تهیۀ طرح بزرگ اینترنت اشیاء

در مراسم افتتاحیۀ کارگاه بین‌المللی اینترنت اشیاء که در هتل اسپیناس تهران برگزار شد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح کلان پیاده‌سازی اینترنت اشیاء را ارائه کرد و از همۀ اپراتورها، محققان، بخش‌های خصوصی و بخش‌های تولیدی دعوت کرد تا نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند.

 

این کارگاه بین‌المللی با همکاری و حضور اتحادیۀ جهانی مخابرات (ITU) هم‌اکنون در تهران در حال برگزاری است. در این کارگاه سه روزه، شرکت‌های داخلی به همراه 80 شرکت‌کننده از کشورهای منطقۀ آسیا و اقیانوسیه حضور دارند.

اتحادیۀ جهانی مخابرات با شرکت در این کارگاه، به انتقال بهتر تجربه و دانش در حوزۀ اینترنت اشیا به داخل کشور کمک می‌کند.

دکتر یزدانیان، رئیس دانشکدۀ علمی و کاربردی پست و مخابرات در مراسم افتتاحیۀ کارگاه، از برگزاری دوره‌های مشترک با ITU که موجب ایجاد هماهنگی و همگرایی میان برنامه‌های ملی ما با برنامه‌های بین‌المللی می‌شود، ابراز خوشحالی کرد وگفت که این امکان، ما را در موفقیت برنامه‌هایمان یاری می‌کند.

او همچنین نسبت به افزایش میزان همکاری با این اتحادیۀ جهانی اعلام آمادگی کرد.

اعضای دفتر آسیا و اقیانوسیۀ اتحادیۀ جهانی مخابرات و نیز، آکادمی ارتباطات و فناوری هند، دو شرکت‌کنندۀ دیگر کارگاه بین‌المللی اینترنت اشیاء در ایران هستند.

یزدانیان به شعار سال جاری اتحادیۀ جهانی مخابرات اشاره کرد که مبنی بر داده‌های عظیم توانمندساز جوامع است و گفت که دو موضوع اینترنت اشیاء و داده‌ها، به یکدیگر متصل هستند و داده‌های عظیم، بر مبنای اینترنت اشیا شکل می‌گیرند و این دو موضوع از هم جدایی‌ناپذیرند. بنابراین هردوی این موضوعات همزمان برای ایران و اتحادیۀ توسعۀ جهانی حائز اهمیت است.

او در ادامه با تشریح مفهوم اینترنت اشیاء، اهمیت این تکنولوژی را در سیاستگذاری‌ها یادآوری کرد و توضیح داد که در نتیجۀ اتصال تعداد قابل ملاحظه‌ای از اشیا به اینترنت (IOT) ، اطلاعات بی‌شماری تولید می‌شود که از طریق تحلیل آن اطلاعات می‌توان سلیقۀ کاربران را شناسایی کرد که این مسئلۀ بسیار مهمی در سیاستگذاری‌ها محسوب می‌شود.

در این کارگاه سه روزه، مسائلی مثل امنیت، استانداردها، نحوۀ ایجاد شبکه‌های ارتباطی و دیگر موارد مهم در مسیر اجرا و توسعۀ اینترنت اشیا بررسی خواهد شد.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا