ایران، دیپلماسی محیط زیست و همایش بین المللی گرد و غبار

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، ایران به عنوان کشوری که بیشترین آسیب را از این پدیده متحمل شده تلاش بسیاری برای حل این مشکل کرده است از این رو مقابله با گرد و غبار در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت؛ در این راستا، حضور ایران در مجامع بین المللی بسیار پررنگ بود به طوری که با قدرت تمام در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شد و این تلاش ها تصویب چهار قطعنامه برای مقابله با این پدیده را در پی داشته است.
نقش ایران در شکل گیری و تصویب چهار قطعنامه سازمان ملل به حدی بود که در بند هفت آخرین قطعنامه، از ایران تشکر شد و زمینه را برای برگزاری نخستین همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار در ایران فراهم کرد که بر این اساس، همایش با حضور 30 کشور که بیشترین تاثیر را از این پدیده گرفته اند، در حد وزرا و کارشناسان 12 تا 14 تیرماه در تهران برگزار می شود.
وزرا و نمایندگان کشورهایی همچون ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و امریکا برای حضور در همایش اعلام آمادگی کرده اند.
خروجی این همایش صدور دو بیانیه و یک گزارش نهایی از سوی سازمان ملل است که به گفته معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، شاید این خروجی جنبه حقوقی نداشته باشد، اما زمینه را برای همکاری های بیشتر جهانی برای مقابله با پدیده گرد و غبار فراهم می کند.
همچنین گری لوییس نماینده سازمان ملل در ایران معتقد است نمایندگان 30 کشور شرکت کننده سه روز فرصت دارند با هم صحبت کنند و مشکلات پیش رو را مطرح و برای حل آنها به توافق برسند، همچنین زمینه برای همکاری های دو جانبه نیز فراهم خواهد بود.
به گفته وی، شاید ایران و سازمان ملل کنترلی بر اتفاقات بعد از همایش نداشته باشند اما می توان با تهیه فهرستی از اقداماتی که باید انجام شود به این امید دست یابیم که افراد حاضر در کنفرانس مشکل را درک و نسبت به رفع آن تلاش کنند تا به یک برنامه جامع عملی برسند.
با توجه به اهمیت موضوع گرد و غبار چهار نشست فنی و تخصصی با موضوعاتی مانند ' تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، و محیط زیست گرد و غبار و خسارت های ناشی از آن' ، ' شناسایی منابع، ایش، پیش بینی و اندازه گیری گرد و غبار' ، ' سیاست گذاری، نوآوری، کنترل منابع و مباحث اقتصادی ' و نشستی فنی و تخصصی در خصوص همکاری های منطقه ای و بین المللی، اقدامات و پاسخ ها برگزار خواهد شد.
در روز دوم همایش یعنی 13 تیرماه متخصصان بین المللی از اهواز و کاشان بازدید خواهند داشت و از نزدیک با وضعیت اهواز و اقداماتی که در کاشان از جمله درختکاری انجام شده، آشنا می شوند.
به گفته یوسف رشیدی دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، این همایش یک گردهمایی که صرفا بر لبه علم حرکت کنیم، نیست بلکه تلفیقی از مباحث علمی، تخصصی، سیاستگذاری و همکاری های منطقه ای و بین المللی است از این رو از کشورها دعوت می کنیم با تشریک مساعی به یک چارچوب بین المللی برای مقابله با گرد و غبار برسیم.
این رویداد اولین کنفرانسی است که سازمان ملل در زمینه گرد و غبار در این سطح برگزار می کند و میزبان آن نیز ایران است بنابراین می توان از این فرصت برای رسیدن به یک جمع بندی اصولی و علمی برای مقابله با پدیده گرد و غبار استفاده کرد زیرا تمام خروجی این همایش در کنار هم قرار می گیرد و در سپتامبر سالجاری در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا