به جای نمک دریا، نمک یددار مصرف کنید

 

دکتر حسین دلشاد، رئیس مرکز تحقیقات ریزمغذی‌های پژوهشکدۀ علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت نمک دریا ید کافی ندارد و مصرف طولانی مدت آن قطعاً همراه با مضراتی برای مردم خواهد بود.

او توضیح داد که مصرف طولانی‌مدت نمک دریا، در دوران بارداری عملکرد جنین را مختل می‌کند و منجر به بروز اختلالات عصبی، کاهش ضریب هوشی و حتی عقب‌ماندگی ذهنی در کودک می‌شود.  

ید در سنتز هورمون‌های تیروئید نقش اصلی را بر عهده دارد و کمبود آن در بدن، باعث ایجاد اختلال در عملکرد غدۀ تیروئید می‌شود که مصرف کنندۀ اصلی ید در بدن است.

به گفتۀ دکتر دلشاد، از جمله عوارض دیگر مصرف طولانی‌مدت نمک‌های دریا ابتلا به سرطان است زیرا نمک‌های دریا دارای ناخالصی‌های زیادی از قبیل فلزات سنگین هستند که با ورود به بدن احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.

او فقط مصرف نمک‌های یددار را به مردم توصیه کرد و تأکید کرد که تاکنون هیچ مرکز علمی داخلی و یا بین‌المللی مصرف نمک دریا را به جای نمک یددار پیشنهاد نداده است.  

رئیس مرکز تحقیقات ریزمغذی‌های پژوهشکدۀ علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی، به تبلیغات مخربی که از جانب افراد سودجو در مورد مصرف نمک دریا انجام شده است اشاره کرد و از مسئولان این حوزه خواست که با این‌گونه افراد برخورد جدی کنند چراکه این تبلیغات می‌توانند تهدیدی برای سلامتی مردم باشند.

دکتر دلشاد تأکید کرد که نمک مورد استفاده در پخت‌و‌پز و سایر مصارف روزانه باید نمک یددار باشد تا ید مورد نیاز بدن از این راه تأمین شود.

او افزود که سال‌هاست در دنیا از نمک‌های یددار برای تأمین نیاز بدن به ید استفاده می‌شود و در ایران هم از حدود 30 سال پیش این کار صورت می‌گیرد.

دکتر دلشاد توضیح داد که ید، به دو نوع یدور‌پتاسیم و یدات پتاسیم تقسیم می شود که یدورپتاسیم معمولاً در اثر حرارت از بین می رود و به همین دلیل از یدات پتاسیم به دلیل پایداری بیشتر، برای یددار کردن نمک استفاده می کنند. 

رئیس مرکز تحقیقات ریزمغذی‌های پژوهشکد‌ۀ علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم به مردم اطمینان داد که یدات پتاسیم هیچ‌گونه عارضه جانبی برای سلامتی افراد ندارد و هرگونه تبلیغات سوء علیه این محصول، از نظر علمی کاملاً نامعتبر است.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا