IBM و پیش‌بینی آب‌وهوای جهان

بر اساس این خبر IBM و شرکت Weather Company  که تابعه شرکت IBM است می‌خواهند در یک همکاری با کنسرسیوم UCAR و همین‌طور مرکز بین‌المللی تحقیقات اتمسفریک، سیستمی را برای ابر کامپیوتر تایتان پدید بیاورند که قابلیت پیش‌بینی الگو‌های آب‌و‌هوایی برای کل جهان را داشته باشد. هدف از این طرح جمع‌آوری یک بانک اطلاعاتی بزرگ و استفاده از قدرت پردازش این ابر کامپیوتر برای فرار از سطح پیش‌بینی‌های محلی و رسیدن به سطح پیش‌بینی جهان است.

برای این‌کار نیاز به توسعه یک مدل آبو‌هوایی است که بتواند کل جهان را پوشش دهد. مدل‌های کنونی قادر به پیش‌بینی سیستم‌های هوایی بزرگ و مؤثر بر شرایط آب و هوایی محلی هستند.

با کمک این فناوری می‌توان طوفان‌های بزرگ و تاثیر پدیده‌های مختلف آب‌وهوایی مثل فازهای انسو را بر اقلیم کلی جهان پیش‌بینی کرد.  مدلی که آی‌بی‌ام به دنبال اجرایی کردن آن است، به ادعای این شرکت قادر به پیش‌بینی رویدادهای کوچک‌تر است. IBM و UCAR به دنبال طراحی یک پاسخ محاسباتی برای اجرا روی سیستم‌های مبتنی بر ریزپردازنده‌های POWER9 ‌آی‌بی‌ام هستند؛ این سیستم تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.

پیش‌بینی‌های فعلی به دلیل محلی بودن دارای خطاهای زیادی هستند. اما مدل‌های موجود در صورت تغذیه شدن با اطلاعات درست و همین‌طور قدرت پردازش بالا می‌توانند، الگو‌های جهانی را با دقتی بی‌سابقه تا دو هفته پیش‌بینی کنند.

این پیش‌بینی‌ها به مردم، کشاورزان و دولت‌ها اجازه می‌دهد در مقابل تغییرات آب‌وهوایی قدرت واکنش مناسب را داشته باشند. در حال حاضر پیش‌بینی‌های میان مدت دو هفته‌ای چندان دقیق نیستند.

از سوی دیگر با به وجود آمدن نرمال‌های جدید بر اثر گرمایش جهانی، الگوهای رایج آب‌وهوایی در جهان دستخوش تغییر شده است و این موضوع ضرر بزرگی به کشاورزی و دامداری وارد کرده است. بنابراین ضروری است که هرچه سریعتر الگوهای جدید شناسایی شده تا قابلیت تطبیق با شرایط جدید فراهم شود.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا