پوست تی رکس فاقد پر بود

اگرچه مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که اجداد تی رکس که یکی از خونخوارترین دایناسورهای جهان محسوب می شود، دارای پر بودند اما نتایج یک مطالعه جدید که طی هفته جاری در ژورنال تخصصی ‌Biology Letters   منتشر شده است حاکی از آن است که دایناسور موسوم به تیراناسوروس رکس فاقد پر بوده و بدن وی دقیقا مشابه سوسمارهای امروزی با پولک پوشیده شده بود.

در این مطالعات، فیل. آر. بل ، متخصص دیرینه شناس از دانشگاه نیوانگلند استرالیا به همراه تیمی از همکاران و دانشجویان خود اقدام به بررسی و آنالیز نقوش باقی مانده از پوست تی رکس روی سطوح مجاور خود کرد. این فسیل در منطقه مونتانا کشف شده و جز چهار گونه اصلی و مرتبط تیراناسوروس ها یعنی  (آلبرتوزاروس داسپلتوسور، گورگوسور و تاربوسور) بوده و در اواخر دوران حیات این جانور در کره زمین، زندگی می کرده است.

این موضوع از آن نظر اهمیت دارد که به تازگی در پژوهش های دیگری مشخص شده بود که دو نمونه از اجداد تیراناسوروروس ها یعنی دایناسورهای دیلونگ (Dilong ) و یوتیرانوس (Yutyrannus) که 50 میلون سال پیش از تی رکس زندگی می کردند دارای بدنی پوشیده از پر بودند اما مطالعات جدید انجام شده روی آثار باقی مانده از شکم، سینه، لگن، گردن و دم تی رکس نشان می دهد که بدن این جانور منحصرا با پولک پوشانده شده بود.

فیل. آر. بل در این رابطه گفت: «علی رغم تبلیغات و توضیحات فراوان درباره پردار بودن این جانور باید گفت که تی رکس نیز مانند بیشتر دایناسورها و خزندگان، دارای بدنی پولکدار بود. مطالعات و بررسی های انجام شده ، هیچ جای تردیدی در این رابطه باقی نمی گذارد. البته دلیل این موضوع شناخته شده نبوده و همچنان به عنوان یک راز باقی خواهد ماند اما شاید در این میان ابعاد و اندازه بدن تاثیر داشته باشد.»

وی در ادامه توضیح نظریه خود در زمینه دلایل عدم وجود پر در بدن تی رکس، افزود: «وجود پر در جانوران بزرگ سبب افزایش دمای بدن آن ها شده و مشکلات خاص خود را ایجاد می کند. بنابراین پوشانده شدن بدن یک جانور بزرگ با پر، امری غیر محتمل است مگر اینکه آن موجود در منطقه ای سردسیر زندگی کند.»

فیل. آر. بل همچنین با توضیح این موضوع که دیلونگ دارای ابعادی بسیار کوچکتر از تی رکس بود افزود:«گونه یوتیرانوس اما دارای ابعادی بزرگتر و نزدیک به دایناسورهای دوره بعدی بوده و علی رغم زندگی در محیطی یکسان، دارای بدنی پوشیده شده از پر بود. حال دلیل این تفاوت در دایناسورها چیست؟ باید اعتراف کنم که در این مورد چیزی نمی دانیم.»

لازم به توضیح است نظریه مطرح شده فوق با مخالفانی رو به رو بوده و بسیاری از پژوهشگران از کمبود نمونه های فسیل شده ای که حاوی اطلاعاتی درباره پوست بدن این دایناسور باشد، به عنوان اصلی ترین عامل ایجاد شبه در اعلام نظر قطعی درباره پوست بدن تی رکس یاد می کنند.

بل اعتقاد دارد یکی از مهمترین دلایلی که شواهد و مستندات مرتبط با پوست بدن تی رکس بسیار اندک است، توجه دانشمندان و دیرینه شناسان به خود استخوان ها و از بین رفتن لایه های گل و رسوب اطراف این فسیل ها در هنگام کاوش است.

بل و شاگردانش در این رابطه اعلام کردند: «بررسی بخش های باقی مانده از اثر پوست گردن، لگن و دم تی رکس در منطقه مونتانا به همراه یافته های مشابه از سایر نقاط جهان نشان می دهد که بدن این دایناسور با پولک پوشیده شده بود.»

پژوهشگر دیرینه شناس دیگری به نام دکتر دیوید هون از دانشگاه لندن که در این مطالعات حضور نداشته درباره یافته های فوق اعلام کرد: «شواهد و قرائن نشان می دهد که بدن تی رکس فاقد پر بوده و یا دستکم به کل با پر پوشیده نشده بود.» این نظریه توسط دکتر استیو بروسات از دیرینه شناسان دانشگاه ادینبورگ نیز تائید می شود اما دکتر استیو بروسات اعتقاد دارد در این رابطه باید با احتیاط بیشتری نظر داد. وی  در این رابطه گفت: «فکر نمی کنم که تنها بر پایه وجود نشانه بدن پولک دار در برخی فسیل ها بتوان نظر کلی داد که بدن تی رکس فاقد پر بوده است. البته هنوز شواهدی از پردار بودن این جانور نیز وجود ندارد و در حال حاضر بهتر است نظریه پر دار بودن بدن تی رکس را همچنان در ذهن نگهداشته و به کلی رد نکرد. »