مرزهای خلاقیت و افسردگی

به طور کلی این اعتقاد وجود دارد که بین افسردگی و خلاقیت در ایجاد آثار هنری ارتباطی کلیدی وجود دارد. این موضوع از سوی پژوهشگران با عنوان بخش تاریک خلاقیت یاد شده و به آن کلید نبوغ نیز می گویند. با یک بررسی و جستجوی ساده در دنیای مجازی با صدها مطلب مواجه می شویم که درباره ارتباط میان افسردگی و خلاقیت و نبوغ توضیح داده اند اما این مطالب تا چه حدی دارای وزن علمی هستند؟ پاسخ کوتاه علم به این سوال، مثبت است. اما موضوع به همین سادگی نبوده و پیچیده تر از معادله ساده عنوان شده در ابتدای این یادداشت است. در حقیقت افسردگی را می توان یکی از شایع ترین بیماری های روانی در سطح جهان محسوب کرد و مطالعات انجام شده نشان دهنده وجود افسردگی در افراد دارای سطح بالای خلاقیت و نبوغ است.

تعیین دقیق ارتباط بین افسردگی و خلاقیت – علی رغم اثبات شدن وجود آن –  بسیار دشوار است.  بسیاری از پژوهشگران باور دارند که این دو موضوع به طور بسیار مبهم و عجیبی با یکدیگر گره خورده اند و در این میان پیدا کردن عوامل علت و معلول بسیار دشوار و تا حدی غیر ممکن است.

به تازگی وبسایت Psych2Go با انتشار ویدئویی به صورت گرافیکی و ساده به بررسی این موضوع پرداخته و به بیانی ساده  رابطه بین افسردگی و خلاقیت را توضیح می دهد. در این بررسی با استفاده از مطالعات و پژوهش های علمی انجام شده در این زمینه؛ رابطه پیچیده و البته طبیعی بین افسردگی و خلاقیت معرفی شده است.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که برخی از مطالعات و پژوهش ها نشان می دهند که افراد خلاق و نوابغ بیشتر از دیگران در معرض افسردگی قرار دارند و از سوی دیگر برخی پژوهشگران نظری کاملا متفاوت داشته و اعتقاد دارند افسردگی می تواند منجر به خلاقیت و نبوغ شود.

آن چه بدیهی است، دشوار بودن تعیین دقیق ارتباط بین این دو موضوع، علی رغم اثبات شدن وجود آن است. بسیاری از پژوهشگران باور دارند که این دو موضوع به طور بسیار مبهم و عجیبی با یکدیگر گره خورده اند و در این میان پیدا کردن عوامل علت و معلول بسیار دشوار و تا حدی غیر ممکن است.

منبع: huffingtonpost

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا