کهکشانی سالمند که کارخانه تولید ستاره است

تیمی از اخترشناسان با استفاده از آرایه تلسکوپی ALMA کهکشان کهنسالی را شناسایی کرده اند که کمتر از یک میلیارد سال پس از وقوع انفجار بزرگ و شکل گیری عالم به وجود آمده اما عجیب اینجاست که همچنان ستاره تولید می کند. برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که روند تولید ستاره در این کهکشان بیش از 100 برابر توده خورشید در هر سال است.

این کشف دیدنی می تواند پاسخی به یک معمای بزرگ کیهانی باشد: جمعیتی از کهکشانهای بیضوی شکل که وقتی عالم تنها 1.5 میلیارد سال عمر داشت شکل گرفته اند. در حال حاضر سن عالم نزدیک به 15 میلیارد سال برآورد می شود.

نخستین مشاهدات از این نوع کهکشانها در سال 2014 صورت گرفت و پس از آن بود که اخترشناسان این ایده را مطرح کردند که چنین کهکشانهایی باید از کهکشانهای بسیار فعالی که پیش درآمدی برای آنها بوده اند تشکیل شده باشد. به عقیده اخترشناسان تنها این می تواند دلیل منطقی و قابل قبولی برای تولید حجم عظیمی از ستارگان آن هم با چنین سرعت چشمگیری باشد.

با این حال تاکنون هیچ مدرک قابل رؤیتی را در این خصوص مشاهده نکرده بودند.

اکنون می توان گفت کهکشان تازه شناسایی شده می تواند معمای بزرگی را حل کند: چرا و چگونه این  نوع کهکشانهای غول پیکر صدها میلیارد ستاره را در دل خود جای داده اند حال آنکه تنها 1.5 میلیارد سال پیش پس از انفجار بزرگ شکل گرفته اند و گذشته از آن، با سرعت قابل توجهی مشغول تولید ستاره هستند.

این کشف جدید توسط تیمی از اخترشناسان به سرپرستی دکتر رابرت دکارلی از انستیتو اخترشناسی مکس پلانک آلمان و البته به صورت کاملا اتفاقی صورت گرفته است. آنها مشغول بررسی ابرسیاه چاله های مرکز کهکشانهای عظیم بودند که با این کشف جالب توجه خبرساز شدند.

 

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : sci-news

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا