وقتی اقیانوسها خود را نجات می دهند

طی چند دهه گذشته انبوه عظیمی از پلاستیکهای ریز و درشت به عنوان دورریز روانه اقیانوسهای سراسر جهان شده است که این می تواند اکوسیستمهای آبی را به شدت در معرض خطر قرار دهد. حالا اما خبرهای خوشحال کننده ای به گوش می رسد زیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که طبیعت برای نجات خود دست به کار شده است.

یافته های جدید نشان می دهد ارگانیسمهای زنده ساکن در اقیانوسها به گونه ای در حال تکامل و دگردیسی هستند که می توانند ذرات پلاستیک را تجزیه کرده و از بین ببرند.

ریکارد سول که در دانشگاه پوپبه فاربای بارسلونا در زمینه سیستمهای پیچیده مطالعه می کند می گوید: تولید پلاستیک در سراسر جهان در حال افزایش است و دور از ذهن نیست که تصور کنیم حجم قابل توجهی از این مواد راهی اقیانوسها شوند.

اما نکته اینجاست که در نقاطی از جهان نظیر آتلانتیک شمالی که تصور می شود حجم زیادی از مواد پلاستیکی به طور سرگردان وجود داشته باشد اما آنچه که در این منطقه یافت می شود با تصورات فاصله زیادی دارد. پس حالا این سؤال مطرح می شود که پلاستیکها کجا می روند؟

بر اساس مدلهای ریاضی نمی توان از فرآیندهای فیزیکی برای ارایه توضیح قانع کننده استفاده کرد. اما محققان به این نتیجه رسیده اند که جمعیت قابل توجهی از میکروبها در حال گسترش است که در گذر زمان تکامل یافته و می توانند انبوه پلاستیکهای سرگردان در اقیانوسها را تجزیه کنند.

البته توضیحات دیگری هم در این زمینه ارایه شده است اما در هر حالت اگر قبول کنیم که پلاستیکهای سرگردان در اقیانوسها با سرعت بیشتری نسبت به قبل نابود می شوند، این نمی تواند خبر چندان خوشحال کننده ای باشد زیرا با تجریه شدن پلاستیکها و تبدیل آنها به ذرات ریزتر، باید انتظار آن را داشت که حجم قابل توجهی از این مواد راهی چرخه غذایی شده و در نهایت سر از سبد غذایی انسانها درآورند.

مترجم : مهدی پیرگزی