راه‌اندازی سامانه علم‌سنجی وزارت بهداشت

به گزارش سیناپرس ثبت و دسترسی آسان به سوابق واطلاعات پژوهش‌های افراد و استادان دانشگاه یکی از راه‌های مقابله یا تقلب علمی و ادعاهای عوام‌فریبانه است. بعد از ماجرای تقلب علمی محققان علوم پزشکی و پس گرفته شدن مقالات آن‌ها، وزارت بهداشت دست به راه‌اندازی این سامانه زده است. بر اساس گفته‌های رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت فعلا اطلاعات 18 هزار و 442 نفر از اعضای هیات علمی در سامانه علم‌سنجی بارگذاری شده و قرار است، اطلاعات مقالات از پروفایل اعضای هیات علمی در مجموعه Google Scholar نیز به این سامانه اضافه شود.

پیام کبیری در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته است:« اطلاعات اعضای هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بر دارد و شاخص‌های مربوط به این اعضای هیات علمی را استخراج و رصد می‌کند که این شاخص‌ها شامل تعداد مقاله، تعداد استناد، شاخص اچ‌ایندکس و ارجاع به مقاله می‌شود».

با این ترتیب می‌توان به سادگی وضعیت فعلی همه اعضا را رصد کرد و حتی در صورت لزوم و به سادگی به پر ارجاع‌ترین مقالات و پژوهش‌ها مراجعه کرد و فعال‌ترین پژوهشگران هر حوزه را هم شناسایی کرد. کبیری گفته است :«ارزشیابی استادان، ارتقاء، ترفیع، بکارگیری و تخصیص گرنت‌های پژوهشی و استفاده از این اطلاعات برای دعوت به فعالیتهای پژوهشی از جمله مباحثی است که از طریق این سامانه پیگیری می‌شود».

به نظر می‌رسد این اقدام وزارت بهداشت یکی از مهم‌ترین اقدامات در سامان‌دهی به وضعیت ارزیابی کاری پژوهشگران باشد و راه‌اندازی چنین سامانه‌ای برای باقی اعضای هیات علمی از طریق وزارت علوم هم ضروری است. مجموعه این اقدامات در کنار برخورد قانونی با جاعلان علمی و کسانی که در جعل و نوشتن مقالات فعال هستن از ضرورت‌های ساماندهی به وضعیت پژوهشی در کشور باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا