گرازها و زباله های زندگی شهری

به گزارش سیناپرس به نقل از علمنا، نه تنها انسان ها بلکه حیوانات بسیاری در داخل شهر ها و یا اطراف آن زندگی می کنند. این حیوانات بسته به وسعت شهر و  جغرافیای منطقه متفاوت اند. حیوانات وحشی و درنده بیرون شهر یا حتی حیوانات خانگی و بی آزار یا مثلا گربه های شهری یا پرندگانی که بخش جدایی ناپذیری از زندگی شهری ما شده اند.

در این بین زندگی گرازها اما به شکل عجیبی با زندگی انسان در مناطق حاشیه شهرها و جنگل ها ادغام شده است. گرازها بخش مهمی از اکوسیستم جنگلی یا شهری اروپا را تشکیل می دهند. برخی  حتی برلین را پایتخت گرازهای وحشی دنیا نیز دانسته اند.

یکی از مسایلی که گرازها را به محیط  زیست انسان نزدیک می کند مساله زباله هاست. زباله ها سبب جذب گرازها به نواحی حاشیه شهرها می شوند. مطالعه جدیدی که اخیرا صورت گرفته نشان می دهد، گرازها طعم های طبیعی غذا را ترجیح می دهند.

در ایران نیز بررسی هایی انجام گرفته در سال های اخیر نشان می داد که گرازهای موجود در جنگل گلستان به سرعت در حال تغییر هستند. کارشناسان این مساله را به دلیل تغذیه متفاوت آن‌ها از باقی مانده زباله‌های انسان می دانند. زندگی گرازها در کنار انسان ها چندان هم بی خطر نیست.

همین چند سال پیش بود که کودکی دو ساله در پارک ملی گلستان توسط گرازها خورده شد. علت این حادثه در آن زمان بی توجهی والدین و نزدیک شدن حیوانات به چادر گردشگران بدون هیچ گونه ترس و اضطراب بود. به گفته پژوهشگران گرازها عادت کرده اند که برای تهیه غذا به راحتی به محل اسکان انسان نزدیک شوند.

کارشناسان در آن زمان اعلام کرده بودند که رها کردن زباله در طبیعت به تدریج موجب بروز عادات غلط در حیوانات می شود، زیرا به خوردن زباله عادت می کنند و کم کم از این مرز فراتر رفته و به انسان حمله می کنند. بنا به اظهار  پژوهشگران محیط زیست، هرفتارهای غیرعادی، صداهای ناهنجار و پوشیدن لباس هایی با رنگ های تند موجب تحریک حیوانات در طبیعت می شود که ممکن است رفتارهای هجومی از خود بروز دهند.

چه چیزی گرازها را به شهرهای بزرگ می کشاند؟
تا کنون فرض بر این بوده که گرازها همه چیزخوار اند و چیزی که آنها را به شهرهای بزرگ جذب می کند زباله های غذایی انسان هاست. در شهرها آنها می توانند به قدر کافی کمپوست و بقایای غذا و سایر زباله ها را پیدا کنند یا حتی این شانس را داشته باشند که از سوی انسان ها به آنها غذا داده شود. حیوانات وحشی دیگری نیز هستند که جذب زباله های غذایی تولید شده توسط انسان می شوند. مثلا خرس های سیاه در آمریکای شمالی یا ماکاک ها در هند یا روباه ها در اروپا.

برای بررسی اینکه آیا گرازها نیز در پی یافتن غذا به شهرهای بزرگ نزدیک شده اند، میلنا اشتیلفرید Milena Stillfried از مرکز جانورشناسی و پژوهش های حیوانات وحشی انیستیتو لایب نیتس IZW و همکارانش معده گرازهای منطقه برلین و براندنبورگ را مورد بررسی قرار دادند. آنها با بررسی معده ۲۴۷ گراز شکار شده توسط شکارچیان و مقایسه آن با موادغذایی عادی موجود در منطقه زندگی گرازها به یافته های جدیدی دست یافتند. این بررسی نشان می داد که هرچند گرازها همه چیزخوار به شمار می روند اما در عمل دست به انتخاب غذا می زنند.

بر خلاف آنچه تصور می شد گرازها نه به دنبال زباله های غذایی تولید شده توسط انسان بلکه به دنبال غذاهای عادی موجود در طبیعت به شهرها کشیده می شوند. در نهایت تعجب مشاهده شد که تقریبا همه گرازهای مورد بررسی قرار گرفته از غذاهای طبیعی موجود در منطقه تغذیه کرده بودند. بلوط و کرم و موش و نظایر آن. به گفته اشتیلفرید تغذیه از زباله های انسانی تنها یک بخش از معده گرازها را پر کرده بود. تنها در معده ۴ گراز از بین ۲۴۴۷ گراز مورد بررسی این پژوهش، نان و سوسیس و پنیر و در معده ۵ گراز نیز قطعات پلاستیک پیدا شد.

به گفته پژوهشگران لازم است که از غذا دادن به گرازها پرهیز شود و زباله های کمپوست از دسترس آنها دور نگه داشته شود. زیرا در شرایطی که منابع غذایی طبیعی کمتر شود به تدریج گرازها به سراغ زباله های تولید شده توسط انسان خواهند آمد و با توجه به اینکه گرازها انسان ها را به عنوان خطر تشخیص نمی دهند ممکن است این حیوانات وحشی به تدریج دردسرهایی برای زندگی شهری ما نیز ایجاد کنند که انتظارش را نداشته ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا