افزایش پایبندی کودکان چاق به رژیم غذایی سالم با مصاحبه انگیزشی

به گزارش سیناپرس به نقل ازایسنا، فاطمه شهریارزاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان‌نامه خود که با راهنمایی دکتر غلامرضا عسگری انجام داده است، به "بررسی تأثیر مصاحبه انگیزشی و رژیم غذایی سالم بر شاخص‌های انتروپومتریک و فشار خون کودکان دبستانی مبتلا به اضافه وزن و در معرض اضافه وزن" پرداخت.

شیوع چاقی کودکان در جهان رو به افزایش است. رژیم غذایی سالم از جمله مداخلات مورد استفاده در درمان چاقی است. روش‌های رفتاردرمانی می‌توانند بر رفتارهای غذایی کودکان موثر باشند. یکی از زیرشاخه‌های رفتاردرمانی، مصاحبه انگیزشی است.

 این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده موازی بود. 96 کودک به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. گروه اول، رژیم غذایی سالم و مصاحبه انگیزشی، گروه دوم، رژیم غذایی سالم وگروه سوم، گروه کنترل بودند. شرکت کنندگان 8 هفته تحت مداخله قرار گرفتند.

شاخص‌های انتروپومتریک و فشارخون در ابتدا و انتهای مداخله سنجیده شد. جهت اطمینان از پایدار ماندن اثرات مداخله، افراد 3 ماه بعد مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. میزان پایبندی به رژیم با محاسبه شاخص تغذیه سالم سنجیده شد. 

مطابق این تحقیق میانگین نمایه توده بدنی و دورکمر در گروه 1 (p_value<0.001)) و گروه 2 (p_value=0.001) بعد از مداخله، کاهش یافت، اما در گروه کنترل این اختلاف معنادار نبود. این کاهش در گروه اول نسبت به گروه دوم بیشتر بود.

همچنین بین میانگین فشارخون در سه زمان در هر سه گروه اختلاف معنی‌داری مشاهده نشد. میانگین شاخص تغذیه سالم در گروه اول نسبت به گروه دوم بالاتر بود. بین شاخص تغذیه سالم با تغییرات نمایه توده بدنی و دور کمر رابطه معکوس بود (p_value=0.001).

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد رژیم غذایی سالم، منجر به کاهش نمایه توده بدنی و دور کمر کودکان چاق یا اضافه وزن می‌شود. همراه کردن رژیم درمانی با مصاحبه انگیزشی این تاثیر را افزایش داده و میزان پایبندی به رژیم غذایی را نیز افزایش می‌دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا